Allereerste Startathlon in West-Vlaanderen vindt plaats in... Kortrijk!

Op 17 februari 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Van maart tot juni loopt voor het eerst in West-Vlaanderen de Startathlon. Dat is een programma dat bedrijven uit de IT/SaaS- en uit de hardwaresector in zeven stappen begeleidt om hun product te vermarkten en hun verdienmodel uit te testen. De Startathlon in Kortrijk is een initiatief van Sirris, Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en de Stad Kortrijk.

De Startathlon is ontstaan vanuit het motto “Er is meer nodig dan enthousiasme en een goed idee om je doel te bereiken”. Het programma is georganiseerd rond zeven workshops en bestaat uit een combinatie van high-end-trainingssessies en één-op-één-coaching. Elke workshop wordt geleid door een moderator en een externe expert/mentor. Tussen de tweewekelijkse sessies in moeten de deelnemers hun kennis toepassen op hun eigen business. Een ander belangrijk aspect is ervaringsuitwisseling met de andere deelnemers, want alle deelnemende bedrijven maken hetzelfde proces mee.

Voor de editie in Kortrijk bundelden drie initiatiefnemers de krachten: Sirris staat in voor de inhoudelijke invulling van het programma, Voka West-Vlaanderen zocht mee naar geschikte deelnemers en de Stad Kortrijk doet een financiële bijdrage aan het inschrijvingsgeld. Deelname aan de Startathlon kost normaal 2.500 euro per team. De Stad Kortrijk zorgt voor een bijdrage van 750 euro per team.

De deelnemers zijn DT Plan, Barco, 4dDzine, BookU, Jobtoolz, Peepl, PlayItSafe, een mix dus van start-ups en bedrijven die werken aan een spin-off. Bij de mentoren zijn onder meer Omar Mohout (Growth engines & scaling) en Peter Verhasselt (Financial metrics & strategy).

Ecosysteem van start-ups duurzaam versterken

Op elke 100 bestaande ondernemingen, werden er in 2015 7,8 nieuwe opgericht in West-Vlaanderen. In de rest van Vlaanderen was dat 8,7. De jaren ervoor was het verschil tussen West-Vlaanderen en de rest van Vlaanderen nog iets groter; de kloof wordt dus kleiner. Als we kijken naar de nettogroei van het aantal ondernemingen in West-Vlaanderen, volgden we in 2015 trouwens wel perfect het Vlaamse gemiddelde van 2,5 bedrijven per 100 ondernemingen. Het jaar ervoor was dat nog 2,0 en in 2013 maar 0,4. Er zijn in West-Vlaanderen dus relatief gezien iets minder starters, maar die zijn beter voorbereid, houden het langer vol en zijn stabieler.

Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen: “Als we erin kunnen slagen om het ondernemersinitiatief nog wat extra te stimuleren, stoten we met West-Vlaanderen beslist naar de absolute top als het over startend ondernemerschap gaat. Met Voka West-Vlaanderen zetten we daar zwaar op in, met ons eigen Bryo-programma, met het project JUMP dat gericht is op studenten en ook met dit initiatief. Met deze Startathlon kunnen we de IT-bedrijven van de toekomst helpen om een sterke start te maken. En daar is vraag naar: na één infosessie waren de 7 plaatsen al ingevuld.”

Starters- en startopbeleid van de Stad Kortrijk

Het initiatief van de Startathlon past in het startersbeleid van de stad Kortrijk, dat gericht is op het stimuleren van het ondernemerschap, het verhogen van de startersratio in de regio en het versterken van de dynamiek in het economische weefsel met een specifieke aandacht voor innovatie door digitale technologie.

Rudolf Scherpereel, schepen van economie en ondernemen: “Als stadsbestuur dragen wij ondernemers en ondernemerschap zeer hoog in het vaandel. Kortrijk heeft sterke onderwijsinstellingen, sterke maakindustrie, wendbare en innovatieve familiegebonden bedrijven, ervaren captains of industry, bedrijven met wereldfaam. Onze reputatie en onze geografische ligging zijn een economische plus. En we hebben sterke partners. Zoals Voka, die onze doelstellingen deelt en op wie we steeds kunnen rekenen. En zoals Sirris, die we bereid gevonden hebben de kwalitatief hoogstaande Startathlon Academy naar Kortrijk te brengen. Dergelijke initiatieven kaderen perfect binnen onze eigen incubator die we op Campus Kortrijk Weide aan het ontwikkelen zijn.”

Peter Verhasselt, accountmanager bij Sirris: “Eenmaal een match gevonden tussen product en marketsegment is het voor een digitale speler van levensbelang om snel op te schalen in aantal klanten en in bedrijfsmaturiteit. Sirris kijkt ernaar uit om de 7 geselecteerde bedrijven daarbij te ondersteunen, samen met de Startathlon-partners Voka en Stad Kortrijk. Objectief is om het regionale start-up-ecosysteem verder duurzaam te versterken.”