Jaarlijks tot 170.000 euro premies voor handel en horeca

Op 11 mei 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen
Rudolf Scherpereel en Steven Lecluyse

Vorig jaar lanceerde schepen Rudolf Scherpereel het Strategisch Commercieel Plan met een rits acties die de handelskernen en de handel en horeca in Kortrijk moeten versterken. Eén recente actie is het faciliteren van een digitaal platform voor handel en horeca, mét financiële ondersteuning voor deelnemende handelaars vanuit de stad. Een andere actie is het stimuleren van gerichte koopmomenten, zoals de recent ingevoerde superkoopzondagen.

Nu realiseert schepen Scherpereel een andere concrete actie uit het plan, nl. een scala aan doelgerichte financiële stimuli. Voortaan kunnen eigenaars, handelscomités en ondernemers die mee investeren in de handelskernen, rekenen op financiële ondersteuning via een vernieuwd en versterkt premiestelsel.

Handelscomités buiten het werkingsgebied van het Handelsdistrict Kortrijk Centrum (BID), kunnen voortaan een projectsubsidie van maximaal € 1.000 aanvragen voor het nemen van initiatieven om de sfeer en aantrekkelijkheid van de kernen te versterken zoals de organisatie van plaatselijke events, commerciële campagnes of gezamenlijke aankopen van producten. Bij hinder door openbare werken verhoogt de stad deze projectsubsidie tot € 1.500 en is ze van toepassing over het ganse grondgebied van de stad.

Voor ondernemers die zich willen vestigen in de aangeduide winkelkerngebieden in Groot Kortrijk werkte de stad twee premies uit:

  1. Een verhuispremie van maximaal € 10.000 voor Kortrijkse handelaars die niet gevestigd zijn in een kern aan te zetten om hun handelszaak te verhuizen naar een kern.
  2. Een activeringspremie voor handelaars die zich vestigen in een structureel leegstaand pand gelegen in een kerngebied. Deze premie bedraagt maximaal € 5.000.

Eigenaars of ondernemers die investeren in handelspanden binnen de kerngebieden kunnen eveneens beroep doen op verschillende financiële stimulansen:

  1. Een samenvoegpremie van maximaal € 15.000 om van meerdere kleine commerciële ruimtes één grotere commerciële ruimte te maken.
  2. Een gevelrenovatiepremie voor handelspanden van maximaal € 7.500.
  3. Een premie voor wonen of werken boven handelspanden. Er is een tussenkomst van maximaal € 7.500 voor het voorzien van een aparte ingang zodat de bovenliggende verdiepingen van een handelspand gebruikt kunnen worden om te wonen en/of werken.

De stad blijft uiteraard ook haar startende ondernemers ondersteunen. Starters die professioneel advies inwinnen en/of vormingen volgen kunnen tot € 500 via een starterspremie recupereren.

De premies voor ondernemers en eigenaars kunnen gecumuleerd worden tot een maximaal bedrag van € 25.000. De stad trekt jaarlijks een enveloppe van € 170.000 uit voor deze premies.

Rudolf Scherpereel: “Het doel van mijn Strategisch Commercieel Plan is zonneklaar: Kortrijk opnieuw op de kaart zetten als (slimme) winkelstad. Vorig jaar maakten we het plan bekend en maakten we al gauw werk van één van de eerste acties nl. de superkoopzondagen. De eerst van de drie superkoopzondagen (waarvoor we 75.000 euro vrijmaken) vond plaats in maart. Vorige week lanceerden we het digitaal platform van joyn voor het grote publiek. We steunen dit platform indirect via een tussenkomst in de handelaarsbijdragen (tot 50.000 euro). Vandaag lanceren we een nieuw premiestelsel en maken we opnieuw middelen vrij voor onze ondernemers. We budgetteren jaarlijks maar liefst 170.000 euro voor handelaars en ondernemers die bereid zijn om te investeren in onze stad.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is