Kelly Detavernier wordt schepen

Op 22 januari 2016, over deze onderwerpen: Stadscoalitie
Kelly Detavernier nieuwe schepen

N-VA-Kortrijk heeft, na de interne strubbelingen binnen de partij de afgelopen maanden, orde op zaken gesteld. Kelly Detavernier wordt schepen. Ze vervangt Catherine Waelkens, die misnoegd opgestapt is. "We hebben geleerd uit de moeilijkheden", zegt Axel Ronse (N-VA). "We zullen die lessen blijven onthouden."

Kelly Detavernier (37) vervangt Catherine Waelkens, die vorige maand opstapte als schepen van financiën, onderwijs en evenementen. De nieuwe schepen heeft samen met haar man een interieurzaak. De bevoegdheden financiën en onderwijs komen van Waelkens, evenementen isvan Vandersteene, die nog cultuur en sport overhoudt. "Kelly is co-voorzitter van Feest in Kortrijk", zegt Ronse. "Daarom krijgt ze evenementen."

Voor 'onderwijs' is het al de derde schepen deze legislatuur. Schepen An Vandersteene schoof de bevoegdheid vorig jaar nog maar door naar Waelkens. Dat de continuïteit van het beleidsdomein daarmee in het gedrang zou komen, wordt ten stelligste ontkend. "Het beleid dat je als schepen voert, wordt altijd gedragen door de partij. Hetgeen op onderwijsvlak gaande is, is Kelly niet vreemd. En ik zal haar ook met alles blijven bijstaan."
Er zijn nog verschuivingen. Kelly was fractieleider voor de N-VA in de gemeenteraad. Liesbet Maddens, actief als apotheker, zal die rol overnemen. Michel de Wandel zal het tijdelijk voorzitterschap verder op zich nemen, samen met peter van de afdeling, Axel Ronse, tot 13 maart. Dan verkiest de partij een nieuw bestuur.

Politicoloog Nicolas Bouteca zei gisteren in onze krant dat N-VA opnieuw zal moeten bewijzen dat het een betrouwbare en geloofwaardige coalitiepartner is. "Alleen dan zal er de komende legislatuur een vervolg komen op deze stadscoalitie." Uiteindelijk zijn deze aankondigingen, die vooral moet aantonen dat de neuzen opnieuw in dezelfde richting staan, een eerste stap om die doelstelling te bereiken.

Groeipijnen
"We zijn erg blij dat we van deze meerderheid deel uitmaken. Dat we onze geliefde stad mee mogen besturen, beschouwen we als een voorrecht", zegt Ronse. De strubbelingen binnen de partij noemt hij 'groeipijnen'. "We zijn uit het niets meteen een meerderheidspartij geworden. Logisch dat daar groeipijnen mee gepaard gaan. We hebben daar ook uit geleerd, en nemen die lessen mee in de toekomst." Verder noemde Ronse de moeilijkheden een 'detail', als gekeken wordt naar wat de partij al mee heeft gerealiseerd.

Schepen Philippe De Coene van coalitiepartner sp.a kijkt met vertrouwen de toekomst tegemoet. Dat de meerderheid tegenwoordig gedragen wordt door de bereidwillige medewerking van twee voormalige leden van het Vlaams Belang, vormt volgens De Coene geen probleem.
"We konden dit enkel aanvaarden als het tweetal de partijpunten van het Vlaams Belang zou afwijzen, en bereid was om alle punten in het project van de stadcoalitie mee te ondersteunen. Ze hebben dat gedaan. Het tweetal is intussen lid van de N-VA. Wie zijn wij om dat af te keuren? We hopen op een goeie doorstart, na deze perikelen."