Slim digitaal platform voor handel en horeca in Groot Kortrijk

Op 17 februari 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen
Joyn

Op donderdag 16 februari 2017 werd in Kortrijk het digitaal platform voor handel en horeca gelanceerd in aanwezigheid van een 150-tal handelaars. Na de verwelkoming en introductie door schepen Rudolf Scherpereel gaf professor Gino Van Ossel een uiteenzetting over de detailhandel van de toekomst. Vervolgens werd het digitaal platform door joyn gepresenteerd. Handelaars konden achteraf ‘proeven’ tijdens de interactieve demosessies. Om de invoering van het platform een boost te geven, geeft de stad een premie van 50% op de handelaarsbijdrage. De lancering van het platform is een mijlpaal in de geschiedenis van Kortrijk als winkelstad.

Het Strategisch Commercieel Plan, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 14 november 2016, stelt heel wat acties voor om de handel en horeca in Kortrijk te stimuleren. Eén van de acties onder het speerpunt ‘Innovatie’ is het invoeren van een digitaal platform voor handel en horeca.

De stad Kortrijk beoogt met de invoering van dit digitaal platform de volgende doelstellingen:

1. Bijkomende (digitale) mogelijkheden bieden aan zowel de handelaars als de stad om communicatie en marketingacties te voeren naar bewoners en bezoekers door het verzamelen van data.
  2. De koopattractie en koopbinding van de verschillende handelszaken, handelsclusters en de stad Kortrijk als één geheel verhogen.
  3. Ondernemers sensibiliseren over de mogelijkheden die er zijn op het vlak van digitale innovatie.
  4. De stad nòg meer op de kaart zetten als Smart City in het algemeen en als Smart Shopping City in het bijzonder.

Rudolf Scherpereel, 1ste schepen van de Stad Kortrijk: “We hebben bewust niet voor de eerste beste oplossing gekozen, integendeel. Ongeveer twee jaar lang heeft mijn team achter de schermen de evolutie van het retaillandschap bestudeerd, in kaart gebracht en opgevolgd. We hebben talrijke contacten gelegd, experts gesproken, aan seminaries deelgenomen en beurzen bijgewoond. We hebben steden en gemeenten bezocht en we zijn er gaan kijken en voelen welke digitale platformen en welke innovatieve toepassingen er werken, en welke niet. En net zoals onze nieuwe aanpak van de superkoopzondagen, hebben we ook nu voor een bottom-up aanpak gekozen.”

Een representatieve jury van handelaars heeft eind vorig jaar samen samen met de Stad Kortrijk het platform geselecteerd dat hier en nu wordt gelanceerd. De keuze was doordacht, gemotiveerd, en zo goed als unaniem. Een opperbeste start, en goed starten is van primordiaal belang. Onmiddellijk voldoende handelaars aan boord tillen zodat er een nuttige kritische massa wordt bereikt, is de sleutel tot slagen.

Schepen Rudolf Scherpereel: “Vandaar dat we als stadsbestuur hebben beslist om een boost te geven en een tussenkomst te voorzien wanneer een handelaar voor een jaar intekent op het platform. De Stad Kortrijk betaalt de helft van de bijdrage. Als een handelaar het slim aanpakt, wint hij zo deze bijdrage terug, daar ben ik van overtuigd en dat is trouwens ook de bedoeling.”

Door het financieel ondersteunen van ondernemers die instappen in het digitaal platform wil de stad zo snel mogelijk een groot aantal ondernemingen laten intekenen in het digitaal platform. Op die manier wordt het digitaal platform ook aantrekkelijker voor de consument en is de data waarover de stad zal kunnen beschikken representatief en dus ook waardevol en bruikbaar.