Stadsfinanciën op orde. Terechte erkenning voor krachttoer!

Op 14 september 2016, over deze onderwerpen: Financiën

Vorige week gaf schepen Kelly Detavernier tijdens de verenigde raadscommissie een duidelijke en doorzichtige toelichting over de budget- en meerjarenplanwijziging die vervolgens ter goedkeuring werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 12 september jongstleden.

Zij is erin geslaagd om samen met de diensten voor het eerst in jaren transparante, sluitende en vooral correcte cijfers voor te leggen. Dit vergde een grote inspanning en intensieve oefening vanuit financiën en de verschillende diensten. Dat er dringend moest ingegrepen worden staat als een paal boven water en bleek reeds duidelijk uit diverse missers in het verleden (onder meer de vorig jaar afgekeurde jaarrekening 2014).

De autofinancieringsmarge, een van de belangrijkste indicatoren binnen het nieuwe boekhoudsysteem BBC, wordt positiever en bedraagt in 2016 1.4 miljoen euro (in het initieel budget was dit nog 2 miljoen euro negatief). De leningopname vermindert met meer dan 21 miljoen euro. Alle investeringen in het Plan Nieuw Kortrijk worden zonder uitzondering bestendigd.

Kelly Detavernier: “Met andere woorden het resultaat van dit huzarenstukje is duidelijk: voor het eerst in jaren beschikken we eindelijk over een uiteraard sluitende maar vooral correcte begroting. Deze intensieve oefening – waarvoor ik de dienst financiën en alle stadsdiensten dankbaar ben – heeft ertoe geleid dat we voor het eerst in jaren een schoolvoorbeeld van stadsfinanciën in structureel evenwicht voorleggen!”

(artikel in bijlage)