Stimuleren van ondernemerschap bij studenten

Op 18 september 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Onderwijs
SPEK Bootcamp Ondernemen 3.0

Schepentandem Kelly Detavernier en Rudolf Scherpereel maken gestaag werk van het stimuleren van ondernemerschap bij jongeren en studenten. Het platform SPEK dat zij in het leven hebben geroepen, is hierin een effectief en efficiënt instrument.

Op 11, 12 en 13 september namen 21 studenten deel aan een 3-daagse bootcamp ‘Ondernemen 3.0’ van SPEK (Studenten Platform Entrepreneurship Kortrijk), een samenwerking tussen de Stad Kortrijk, Howest, VIVES, VOKA en tal van andere partners die maar één ding voor ogen hebben: ervoor zorgen dat jonge gasten ondernemen.

Deze enthousiaste jongeren dompelden zich onder in thema’s als ‘innovatie’ en ‘samenwerken en netwerken’. Ze toetsten ideeën af, maakten een businessplan op en stelden hun concrete startersplannen voor tijdens de pitch for your life. De plannen kunnen de studenten tijdens de rest van het academiejaar verder vormgeven onder de professionele begeleiding van de businesscoaches van de hogescholen.

Kelly Detavernier, schepen van Onderwijs: “Zelfs vóór de start van het academiejaar blijven ondernemende studenten niet op hun honger zitten en kunnen ze dankzij SPEK de eerste stappen zetten richting het echte ondernemerschap!”

Rudolf Scherpereel, schepen van Economie, Werk en Ondernemen: “Initiatieven als deze dragen bij tot het omturnen van braindrain in braingain want hopelijk zullen we deze studenten in Kortrijk verankeren en als ze buiten Kortrijk gaan studeren of ondernemen, dan hebben we uiteraard graag dat de kennis en ondernemerschap waarin ook wij investeerden, op een of andere manier naar onze stad en regio terugkomt.”