Topeditie van Winter in Kortrijk

Op 20 november 2017, over deze onderwerpen: Evenementen
Affiche Winter in Kortrijk 2017

Van 8 december t.e.m. 7 januari brengt ‘Winter in Kortrijk’ opnieuw sfeer en beleving in Kortrijk en de deelgemeenten, en hoe!

Het concept van ‘Winter in Kortrijk’ werd grondig aangepast. Inés Vandewoestijne, bestuurslid van het organiserende Feest in Kortrijk, nam het heft in handen. “Elk jaar opnieuw kijken bewoners en bezoekers uit naar Winter in Kortrijk, een hartverwarmende en gezellige periode, met sfeer en beleving om u tegen te zeggen. Uit de evaluatie en feedback van de voorbije edities bleek dat er nog ruimte was voor verbetering, vandaar dat we een en ander kritisch hebben bestudeerd, en bijgestuurd.”

Het nieuwe concept mikt eerder op kwaliteit dan kwantiteit. Op de Grote Markt komt er opnieuw een overdekte schaatspiste waarop jong en oud zich kunnen uitleven. Vorig jaar bracht deze trekpleister bijna 10.000 enthousiaste schaatsers naar het centrum! Ouders kunnen zorgeloos winkelen terwijl hun kinderen zich amuseren op de ijspiste. Op de Grote Markt komt er eveneens een kinderkerstfoor met enkele uitschieters zoals een reuzenrad. De andere kermisattracties worden beperkt én de kramen worden bovendien in een uniform en aantrekkelijk winterkleedje gestopt.

De kerstchalets verhuizen naar het Schouwburgplein, waar een schitterend, klassiek kerstdorp en een authentiek ‘Huis van de Kerstman’ zullen pronken. Naast uniforme chalets en tentjes krijgt dit kerstdorp ook een echte in- en uitgang om de beleving en veiligheid te versterken. Andere pleinen en locaties krijgen bijzondere invullingen: mArc’t de Triomphe op de Veemarkt, warmte en gezelligheid met optredens op het Van Daleplein, een circus op het Mandelaplein, enz. Uiteraard wordt de stad ook in een attractief winters kleedje gestopt met meer dan 400 (!) kerstbomen, kerstverlichting, gevelverlichting van monumenten en gebouwen, en veel meer. Op 7 januari is er de nieuwjaarsreceptie voor de bevolking op het Nelson Mandelaplein.

“We betrekken de handelaars en horeca en we mikken bewust ook meer op externe organisaties dan vroeger” vult schepen Kelly Detavernier, voorzitter van Feest in Kortrijk aan. “Wij moeten niet per se telkens alles zelf willen organiseren. Dankzij een goede marketing slagen we erin externe partners aan te trekken die onze stad interessant vinden om er hun activiteiten te ontplooien. Deze activiteiten van derden passen perfect in het programma van een fantastische editie van Winter in Kortrijk.”