Jong N-VA 1302 roept onderwijsinstellingen op om studenten een volwaardige kans te geven om hun stem uit te brengen

Op 12 februari 2024, over deze onderwerpen: Jong N-VA 1302, Verkiezingen 2024

Op 9 juni trekken we naar de stembus voor de Vlaamse, Federale en Europese verkiezingen. Voor deze verkiezingen geldt de opkomstplicht, wat betekent dat u verwacht wordt in het stemlokaal van de stad of gemeente waar u woont. Voor veel studenten, waarvan zo’n 500.000 eerste stemmers, vallen deze verkiezingen helaas in hun blokperiode.

“Het zijn de belangrijkste verkiezingen van deze generatie en net daarom is het voor onze studenten, die voor de eerste keer naar de stembus trekken, heel belangrijk dat ze zich kunnen laten horen. Het is deze generatie die de rekening zal gepresenteerd krijgen voor de diepe financiële putten op federaal niveau. Het is deze generatie die straks naar de arbeidsmarkt trekt en wil dat werken loont. Daarom onze oproep aan de universiteiten en hogescholen: geef jullie studenten de tijd en ruimte om te gaan stemmen.” aldus Giovanny Saelens (Kortrijk, 1ste opvolger Vlaams Parlement)

Fysiek stemmen als principe

Het uitgangspunt moet volgens Jong N-VA 1302 blijven dat jongeren zelf kunnen gaan stemmen. “We vragen daarom onderwijsinstellingen om bij het inplannen van de examenmomenten rekening te houden met de geplande verkiezingen. Doorgaans worden op zondag geen examens georganiseerd, maar ook examens op maandag 10 juni worden best zoveel als mogelijk vermeden. Mijn examenperiode start alvast 8 juni in Leuven, terwijl ik op zondag in Zwevegem moet gaan stemmen. Het definitieve examenschema wordt echter pas begin mei vastgeklikt, dat brengt heel wat extra stress met zich mee.” zo vervolgt student en bestuurslid Arthur Buckens (Zwevegem, 6de opvolger Vlaams Parlement)

Volmacht als alternatief

In de uitzonderlijke gevallen waarbij studenten er omwille van de examens toch niet in slagen om zelf fysiek te gaan stemmen, kunnen zij een volmacht geven aan een andere stemgerechtigde. Zo kan de student, weliswaar via een tussenpersoon, alsnog zijn stem laten horen. Om per volmacht te stemmen moeten studenten echter met het volmachtformulier van de overheid naar hun hogeschool of universiteit trekken die de studiereden moet attesteren op het volmachtformulier.

“De kans bestaat dat héél wat studenten van deze mogelijkheid gebruik zullen willen maken. We roepen de onderwijsinstellingen op om tijdig te communiceren over hun manier van werken. Krijgt elke student de mogelijkheid om per volmacht te stemmen of enkel diegenen die werkelijk een examen afleggen rond het ogenblik van de verkiezingen? Wij stellen alvast voor dat onderwijsinstellingen zelf volmachtformulieren, al dan niet vooraf door hen getekend, ter beschikking stellen aan hun studenten”, besluit Anke Seynaeve (Kortrijk, 12de plaats Kamer)

Meer info over volmachten vind je op de officiële website van de overheid: https://verkiezingen.fgov.be/kiezers-wat-als-men-niet-beschikbaar-is-op-...