AirBnb-platform voor cohousing in Kortrijk

Op 5 september 2018
Jana Van Belle wil platform voor cohousing

N-VA Kortrijk lanceert een ferm voorstel. De partij wil een digitaal platform voor cohousing in smart city Kortrijk. “AirBnb maar dan specifiek om vraag en aanbod samen te brengen voor alternatieve woonvormen” aldus Jana Van Belle, jongerenkandidate uit Bissegem.

“Hiermee willen we het voortouw nemen in Vlaanderen. Want de behoefte is er wel degelijk, jongeren verkiezen dikwijls creatieve woonvormen. Op die manier willen we ook inspelen op het vergrijzingsprobleem in Kortrijk zoals in de rest van Vlaanderen, en hiermee jongeren en jonge gezinnen naar onze stad aantrekken,” zegt lijsttrekker Axel Ronse.

Jana Van Belle is 22 jaar, fiere Kortrijkse, en cohouset in Bissegem. “Ikzelf woon samen met een vriend, dat laat ons toe om groter te wonen en verscheidene kosten te delen zoals de huur en de vaste uitgaven” zegt Jana Van Belle die op plaats 16 opkomt voor de N-VA bij de verkiezingen. Jana komt op omdat ze vindt dat we meer moeten inzetten op betaalbare en eigentijdse woonvormen voor jongeren in Kortrijk. “Meer en meer jongeren kijken zowel wat huren of aankopen betreft naar nieuwe woonvormen zoals cohousing maar botsen daarbij vaak op belemmeringen” vervolgt Jana. Soms kan de woning niet worden gesplitst of in andere gevallen is het niet eenvoudig om in contact te komen met andere potentiële medebewoners. Jana werkte een aantal actiepunten uit die worden opgenomen in N-VA’s #fierfermfris-programma voor de lokale verkiezingen:

1. Het stadsbestuur en makelaars uit Kortrijk contacteren eigenaars van huurpanden die reeds langer leegstaan om te wijzen op de voordelen van cohousing. Wanneer de verhuurder daarvoor open staat, wordt het pand aangeboden op een platform dat cohousing in Kortrijk promoot.

2. Op dit platform voorzien we ook de mogelijkheid om kandidaat-cohousers met elkaar in contact te brengen zodat men snel en eenvoudig medebewoners kan terugvinden.

3. Op vlak van ruimtelijke ordening zorgen we ervoor dat in panden - die in aanmerking komen voor cohousing (zowel huur als aankoop) - veel eenvoudiger opgesplitst kunnen worden tot verschillende woonentiteiten. Zo stimuleren we nog meer het aanbod.

“Kortrijk zet momenteel veel te bescheiden en aarzelend in op alternatieve woonvormen zoals met het initiatief Cohousing Kortrijk. We moeten veel verder gaan en resoluut nieuwe woonvormen faciliteren, het aanbod sterk uitbreiden en stimuleren. Zodat we op de behoeften van jongeren en jonge gezinnen kunnen inspelen, maar ook van onze oudere bevolking, bv. door kangoeroewonen makkelijker te maken. Met onze jonge ervaringsdeskundige uit Bissegem zullen we keihard aan de kar trekken om dit platform te realiseren”, besluit Axel Ronse.