Belevingsmuseum 1302 opent haar deuren!

Op 10 juli 2022, over deze onderwerpen: Cultuur

Op 11 juli gaat het belevingsmuseum 1302 open in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. 1302 vertelt het verhaal van de Guldensporenslag en de geschiedenis van het Graafschap Vlaanderen. Dit alles op een unieke, immersieve manier. Via o.m. virtual reality, een prachtige beleving in de Gravenkapel en de enige echte Kist van Oxford leert iedereen onze Vlaamse geschiedenis op een laagdrempelige manier kennen.

Axel Ronse: "We toveren de Onze-Lieve-Vrouwkerk met haar iconische Gravenkapel om tot een prachtige museale opstelling waar we onze Vlaamse identiteit in al haar facetten benaderen. We vertellen het verhaal van het Graafschap Vlaanderen op een immersieve manier en dompelen je onder in de sfeer van de Guldensporenslag. Sluitstuk is de Kist van Oxford, die na 720 jaar thuiskomt in Kortrijk! Als cultuurschepen koos ik 3 jaar geleden heel bewust om radicaal te gaan voor een het virtueel tot leven wekken van de slag en het graafschap. Op die manier verbinden we onze geschiedenis met onze toekomst. We investeerden fors: 2 miljoen euro. Ook heel bewust. Ons episch verhaal, de Guldensporenslag maakt deel uit van onze identiteit. Wat ook iemand zijn of haar overtuiging is, elke Vlaming verdient dat verhaal te beleven. Hier in de kerk, die 1302 ademt, met toepassingen die een heel breed publiek bereiken. Over deze opstelling zal men in gans Vlaanderen spreken. Voortaan speelt Kortrijk Champions League in het museaal landschap"

Lees meer over de opening van het nieuwe museum in het persbericht van Stad Kortrijk, ontdek de website van 1302 en bekijk onderstaande WTV-reportage!