Brief aan de Kortrijkzaan

Op 3 september 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraadsverkiezingen 2024, Verkiezingen 2024

Deze week valt bij elke Kortrijkzaan een persoonlijke brief van kandidaat-burgemeester Axel Ronse in de bus. Hij benadrukt er burgemeester te willen worden om zo als hoofd van de politie eindelijk werk te kunnen maken van een kordaat veiligheidsbeleid in Kortrijk. ‘Law and order’ moet de norm zijn met een nultolerantiebeleid voor drugscriminelen.

N-VA Kortrijk maakt van veiligheid topprioriteit bij de komende verkiezingen. “Ik ben kandidaat om uw burgemeester te worden. Na twaalf jaar liberale burgemeesters is het tijd voor een N-VA-burgemeester”, zo begint Axel Ronse zijn brief die deze week bij alle Kortrijkzanen in de bus valt. De burgemeester is immers het hoofd van de politie en is verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid in de stad. N-VA vindt dat dit beleid de laatste jaren te wensen overlaat. “Als ik burgemeester word, zorg ik voor extra agenten, nultolerantie tegenover drugs en zullen we ouders van probleemjongeren aanspreken op hun ouderlijke verantwoordelijkheid,” aldus Ronse.

Uitbreiding van het politiekorps

N-VA wil fors gaan investeren in het politiekorps en de nodige middelen beschikbaar maken om van 320 naar 360 manschappen uit te breiden. Op die manier kan de politie een hard lik-op-stukbeleid gaan voeren met permanente aanwezigheid in probleemomgevingen, zoals de stationsbuurt of parken waar het onveiligheidsgevoel groot is. Met zichtbare politie in het straatbeeld, snelle interventieteams en tactische speciale eenheden moet de politie voelbaar aanwezig zijn. Wie van plan is criminele feiten te plegen wordt zo op voorhand al sterk ontmoedigd en zal sneller op de hielen worden gezeten. N-VA wil ook nadrukkelijk de recherche uitbreiden zodat het niet enkel blijft tot vaststellingen en pv’s, maar dat die vaststellingen ook leiden tot effectieve vervolging.

Nultolerantie tegenover drugscriminaliteit

Terwijl vele partijen het vaak verdoezelen is het een publiek geheim dat er een toenemende drugsproblematiek is in Kortrijk. Ook de politie zit met de handen in het haar over hoe ze deze criminelen, die overigens steeds jonger worden, kunnen aanpakken. Zowel op openbaar domein als in handelszaken of zelfs in scholen wordt drugs verhandeld. N-VA wil dat een speciale eenheid binnen de politie hier prioritair werk van kan maken om deze trafiek aan te pakken. N-VA wil nultolerantie tegenover het verhandelen van drugs. Wie gevat wordt moet met een hoge boete én een plaatsverbod bestraft worden.

Ook het aanpakken van de georganiseerde misdaad staat hoog op de agenda van N-VA. Dit gaat over handels- of horecazaken die als dekmantels optreden voor achterliggende drugshandel en andere witwaspraktijken. N-VA wil de de jacht op drugpanden gevoelig opdrijven.

Ouderlijke verantwoordelijkheid koppelen aan sociale voordelen

Er is een toenemende overlast door jongeren, vaak minderjarigen met migratieachtergrond. N-VA Kortrijk hamert daarbij stevig op de ouderlijke verantwoordelijkheid. Wanneer kinderen problemen veroorzaken, dienen ouders hierop gewezen te worden. Gezien de beperkte mate waarin een lokaal bestuur iets kan doen tegen de straffeloosheid die op federaal niveau dient te worden aangepakt, wil N-VA het over een andere boeg gooien. Sociale voordelen of uitkeringen die worden toegekend aan gezinnen moeten kunnen worden afgenomen wanneer ouders weigeren in te stappen in een traject om het wangedrag van hun kinderen aan te pakken. Dit gaat onder meer over de UiT-pas of een leefloon.