Cardioloog Philippe Dejaegher wordt fractieleider

Op 4 januari 2019, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Gemeenteraad, Stadscoalitie, Verkiezingen 2018
Installatie van de nieuwe N-VA-fractie

Gisteravond vond de installatievergadering van de nieuwe Gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn plaats. Ook de leden van de Politieraad en het Bijzonder Comité werden aangesteld. Cardioloog Philippe Dejaegher leidt de nieuwe Kortrijkse N-VA-fractie waarvan hij samen met Liesbet Maddens en schepenen Axel Ronse en Kelly Detavernier deel uitmaakt.

Philippe Dejaegher (62 jaar uit Kortrijk) is de fractieleider voor de N-VA in de Kortrijkse gemeenteraad de komende zes jaar. Dit maakte de partij vandaag bekend.

“Philippe Dejaegher is lid van de N-VA sinds de oprichting van de partij in 2001, maar nam nu pas voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen en werd meteen verkozen” aldus afdelingsvoorzitter Jorgen Deman. Philippe is cardioloog verbonden aan AZ Groeninge en is tevens docent aan de VIVES Hogeschool Kortrijk. Hij is gewezen voorzitter van de Marnixring Kortrijk Broel en mede-organisator van de tweejaarlijkse André Demedtsprijs.

“Mijn prioriteiten liggen binnen de gezondheidszorg. Ik wil volop inzetten op een hartveilige stad met propere lucht. Anderzijds liggen ook integratie en inburgering me zeer nauw aan het hart”, aldus de nieuwe fractieleider.

In de gemeenteraad krijgt hij Liesbet Maddens (52 jaar uit Kortrijk) als collega. Als voorzitter van de Kortrijkse Schouwburg wordt Liesbet de komende legislatuur ‘sparring partner’ van schepen Axel Ronse (37 jaar uit Kortrijk) die de belangrijke bevoegdheid cultuur (incl. musea, bib, archief, Buda en roerend erfgoed) zal behartigen. Liesbet zal tevens de N-VA vertegenwoordigen in de Politieraad.

Kelly Detavernier (39 jaar uit Bissegem) start een tweede termijn als schepen van modern en nieuw bestuur, een nieuwe functie. Ze neemt naast haar huidige bevoegdheden (financiën/budget, onderwijs, evenementen, kerkfabrieken en jumelages) nu ook personeel en interne organisatie voor haar rekening. Gelet op de inkanteling van het OCMW in de Stad, zijn ook dit uiteraard belangrijke bevoegdheden.

Peter Sustronck (59 jaar uit Kortrijk) wordt lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Als advocaat is hij sinds 1982 actief aan de Kortrijkse Balie. Peter is ook ondervoorzitter van de afdeling. Hij heeft een passie voor cultuur, opera en fietsen en is actief in talrijke verenigingen en organisaties.

Je vindt foto's van de installatievergadering op Facebook. Je kan ook de vergadering herbekijken op Livestream.

Installatievergadering N-VA Kortrijk