Foto's in openbare ruimte breken taboe rond gevoelig thema

Op 13 september 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Vanaf 10 september exposeert het fotocollectief PxL foto’s in het kader van Levensloop. De beelden zijn nog tot eind deze maand te zien op verschillende plaatsen in het stadscentrum. Op die manier wil het fotocollectief een bijdrage leveren in de strijd tegen kanker.

Het fotocollectief PxL bestaat sinds 1960 en groepeert fotografen van divers pluimage, van kunstfotografen tot documentaire fotografen. De 20 leden worden bezield door eenzelfde passie voor kwaliteitsvolle eigentijdse fotografie.

Dit jaar richtten de fotografen Virginie Tijtgat, Isabelle Thiers, Kattoo Hillewaere, Jacky Bostoen, Jozef Lievens, Stijn Stragier, William Moulin, Luc Michiels, Lieven Vaernewyck en Maarten Caessens hun lens op personen die met kanker in aanraking kwamen. Het fotocollectief werkte hiervoor nauw samen met Levensloop Kortrijk, ressorterend onder de Stichting tegen Kanker, wiens fondsen uitsluitend naar de ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek inzake kankerbestrijding gaan. Het fotocollectief bracht hiervoor de Vechters in beeld, de personen die kanker overwonnen hebben of die momenteel nog behandeld worden.

Jozef Lievens, voorzitter van PxL: “Met onze foto’s hebben wij de persoon achter de ziekte centraal willen stellen. De samenwerking met de Vechters verliep zeer vlot en was voor ons erg verrijkend op menselijke vlak”.

Ook co-voorzitter Eddy Sabbe van Levensloop Kortrijk vond het initiatief uitstekend: ”Dit project van Pxl, in de aanloop naar de zesde editie op 28 & 29 september, bewijst dat de filosofie achter Levensloop uitgedragen wordt door een steeds breder wordende groep mensen, wat alleen maar het doel van de Stichting tegen Kanker ten goede kan komen”.

Ook schepen van Cultuur Axel Ronse juicht de samenwerking van PxL en Levensloop toe: “Dit is een sterk en hartverwarmend project dat onze volledige steun verdient. Door deze foto’s in de publieke ruimte te brengen, bereiken we niet alleen een ruim publiek op een laagdrempelige manier, maar durven we ook het taboe rond dit gevoelige thema doorbreken”.

Om de toegankelijkheid van de foto’s te bevorderen werden zij met de steun van de Stad Kortrijk midden in het stadsbeeld geplaatst. Zo kunnen de foto’s tot eind september bekeken worden op de Grote Markt, het Vandaleplein, de Houtmarkt, de verlaagde Leieboorden en Buda Beach.

(Persbericht: Stad Kortrijk)