Jong N-VA 1302 lanceert eigen bier, de Liebaard

Op 13 juli 2022, over deze onderwerpen: Jong N-VA 1302
Afgelopen zondag lanceerde Jong N-VA 1302 de Liebaard, een zomers blond biertje van 7,2%.

Jong N-VA 1302 lanceert haar eigen bier: Liebaard (7,2% alc.). Liebaard is een zomerse blend van citroen en verschillende kruiden. Het blonde bier is lokaal gebrouwen en blijft trouw aan de Vlaamse roots. De slagzin ‘Het spoor bijster’ is een ludieke verwijzing naar de Guldensporenslag. Liebaard werd voor het grote publiek gelanceerd tijdens de Guldensporenviering in Kortrijk.

Voorzitter van Jong N-VA 1302, Mike Verslijpe, overhandigde het eerste pakketje Liebaard aan Vlaams minister-president Jan Jambon, vlak na de opvoering van zijn 11 julitoespraak op de Guldensporenviering. Het bier was ook verkrijgbaar in de bar aan de Guldensporenviering en viel meteen in de smaak bij de aanwezigen.

Dat het net op de Guldensporenviering gelanceerd wordt, is te danken aan de verwijzing naar de Guldensporenslag zelf. De naam Liebaard stamt uit de heraldiek en betekent ‘leeuw’, een verwijzing naar de Vlaamse Leeuw, het symbool van het graafschap Vlaanderen. Daarnaast waren de Liebaards de toenmalige aanhangers van het graafschap Vlaanderen tijdens de Vlaamse opstand van 1297-1305 en daarmee de tegenstanders van de Fransgezinde Leliaards. Later in de 14de eeuw werden Liebaards uiteindelijk Klauwaards genoemd. De slogan ‘Het spoor bijster’ is dan weer een ludieke verwijzing naar de gulden sporen.

Mike Verslijpe, voorzitter Jong N-VA 1302: ‘’We proberen elk jaar iets speciaals te doen rond 11 juli met onze afdeling. Een eigen bier uitbrengen en dat tijdens de Guldensporenviering mogen lanceren, was hét ideale idee voor dit jaar. We zetten onze afdeling, de grootste politieke jongerenafdeling van Kortrijk nota bene, hiermee verder op de kaart!’’

Het bier is vanaf vandaag ook te koop via https://1302.jongnva.be/nieuws/bestel-hier-ons-liebaardbier en kan gekocht worden per 6 flesjes of per bak van 24 flesjes. De opbrengst gaat integraal naar de jongerenwerking van Jong N-VA 1302.