Kist van Oxford komt eindelijk naar Kortrijk!

Op 17 mei 2022, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Kerkfabrieken

Schitterend nieuws: dé Kist van Oxford komt voor minstens een jaar naar Kortrijk. Exact 720 jaar na de Guldensporenslag zal de kist worden ondergebracht in de Onze-Lieve-Vrouwekerk, waar vanaf 11 juli 2022 een unieke multimediale beleving te zien zal zijn rond de Guldensporenslag en het Graafschap Vlaanderen. Onze schepen van cultuur Axel Ronse ging ter plaatse in Oxford om de bruikleen te bestempelen.

Schepen van cultuur Axel Ronse: "We gaan een prachtige, Vlaamse zomer tegemoet! De musical '1302, de Slag der Gulden Sporen' zal heel wat volk naar Kortrijk brengen en vanaf 10 juli stellen we ook de Onze-Lieve-Vrouwekerk met haar prachtige Gravenkapel open voor een multimediale beleving rond de Guldensporenslag. De kers op de taart daarbij is de komst van de échte Kist van Oxford die we één jaar in bruikleen krijgen van New College!"

De bruikleen werd bekrachtigd in Oxford. De Vlaamse delegatie bestond uit o.m. Vlaams Minister-President Jan Jambon. De Kortrijkse delegatie bestond o.m. uit onze schepen van cultuur Axel Ronse en kabinetschef Giovanny Saelens. Vanaf 11 juli zal de kist te zien zijn in de Onze-Lieve-Vrouwekapel. Daar investeert Axel Ronse in een uniek belevingsparcours rond de Guldensporenslag: met augmented en virtual reality zal de Guldensporenslag tot leven worden gebracht en het verhaal van het Graafschap Vlaanderen worden verteld. De Kist Van Oxford zal een centrale plaats krijgen in het parcours.