Kortrijk krijgt forse Vlaamse injectie voor mobiliteit en stadsvernieuwing en er komt een historische doorbraak in het R8-dossier

Op 15 juli 2025

N-VA Kortrijk is bijzonder tevreden dat onze stad prominent opgenomen is in het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP). Vlaanderen maakt duidelijke keuzes en investeert in wat er echt toe doet: vlotte en veilige mobiliteit, leefbare buurten en toekomstbestendige infrastructuur. "De Vlaamse investeringen in Kortrijk zijn gericht, ambitieus én tastbaar.  Ze bevestigen het geloof in de Kortrijkse projecten en bieden tegelijk zuurstof voor structurele verbeteringen op het terrein", aldus Trui Steenhoudt, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.  

Historische doorbraak voor drie cruciale verkeersknooppunten 
Voor volgende strategische punten wordt studiebudget voorzien, wat de voorbereiding richting uitvoering mogelijk maakt: 

  • de doortrekking van de R8 tussen Kortrijk en Kuurne, 
  • de herinrichting van de N8 (Oudenaardsesteenweg, aan Evolis), 
  • en de Meensesteenweg tussen Wevelgem en Kortrijk. 

Voor de R8 en N8 betekent dit een historische kentering: bestaande studies kunnen eindelijk worden vertaald naar concrete plannen en uitvoering. De stilstand van de voorbije jaren maakt plaats voor vooruitgang. Vooral voor de doortrekking van de R8 is dit een mijlpaal: het langverwachte startschot is eindelijk gegeven. 

De Meensesteenweg, een belangrijke toegangsweg voor vele pendelaars, bewoners en bezoekers, wordt grondig herbekeken. De geplande studie vormt de aanloop naar een volledige vernieuwing van het rioleringsstelsel en een verkeersveilige heraanleg. Dit wordt een verademing voor Bissegem en de vele weggebruikers die deze verbinding dagelijks benutten. 

Deze projecten passen perfect binnen de Vlaamse beleidslijn om via structurele, onderbouwde investeringen in te zetten op verkeersveiligheid, robuuste infrastructuur en betere doorstroming. 

De Leiebrug in Kortrijk centrum wordt vernieuwd. Vlaanderen voorziet hiervoor 4 miljoen euro. De brug is een cruciale schakel in het stadsnetwerk en draagt bij aan vlotte en veilige mobiliteit tussen beide Leieoevers. Voor het slotstuk van de verlaagde Leieboorden voorziet Vlaanderen 2,4 miljoen euro. Het sluitstuk van de Leiewerken betekent ook een verdere opwaardering van het hart van de stad, met meer ruimte voor zachte mobiliteit, verblijfskwaliteit en waterbeleving. 

Vooruitdenken: ook de Noord-Zuidas tussen ‘t Hoge en Kortrijk-centrum in beweging 
Het stadsbestuur zet actief in op de voorbereiding van bijkomende investeringen in kwalitatief openbaar vervoer. Alle nodige stappen worden daarvoor genomen, met aandacht voor extra buscapaciteit en een vlotte verbinding tussen ’t Hoge en het centrum. We waken er tegelijk over dat dit gebeurt met respect voor de bestaande handelskernen zoals de Doorniksewijk, zonder ingrijpende circulatiemaatregelen die de handel en beleving kunnen verstoren.  

Vlaanderen en Kortrijk bouwen samen aan een sterker mobiliteitsnetwerk 

Met deze investeringen onderstreept Vlaanderen het belang van regionale hefboomprojecten die tegelijk lokaal het verschil maken. “De investeringen zijn alvast een krachtig signaal: Kortrijk telt mee. Samen bouwen we aan een bereikbare, leefbare en vooruitstrevende stad. We danken de West-Vlaamse N-VA-mandatarissen die zowel vanuit Kortrijk als vanuit de parlementen gepleit hebben voor de Kortrijkse dossiers. Het goede netwerk met Brussel loont voor Kortrijk, en daar plukken we nu de vruchten van", besluit Frits Dhaenens, voorzitter van N-VA Kortrijk 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is