Kortrijk Zaait krijgt nu ook navolging in Menen

Op 5 september 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Kortrijk Zaait kreeg reeds navolging in diverse steden en gemeenten: Roeselare Bloeit, Start to Success in Oostende, Kuurne Zaait, Zottegem Zaait, enz. Nu kiest ook de stad Menen voor een gelijkaardige aanpak met OnderMenen, schrijft Het Laatste Nieuws vandaag. Zie bijlage(n).

De beproefde formule van het succesvolle project Kortrijk Zaait zet niet enkel in op het terugdringen van de commerciële leegstand, het stimuleert ook ondernemerschap. Met een pand vanaf €150 per maand geeft de stad starters met koudwatervrees een duwtje in de rug. Sinds de opstart van Kortrijk Zaait werd het aanbod gestaag uitgebreid en heeft het stadsbestuur ook sterk ingezet op communicatie. Het project werd begin 2016 geëvalueerd en wordt uiteraard bestendigd.

Rudolf Scherpereel, 1ste schepen van de Stad Kortrijk: “Uit de absolute leegstandscijfers blijkt dat we niet op onze lauweren mogen rusten en dat de strijd tegen leegstand en vóór kernversterking, dient verdergezet. De cijfers voor Kortrijk evolueren echter spectaculair in de positieve zin, sterker nog: Kortrijk is de primus van de klas. Kortrijk Zaait legt ons geen windeieren. Nog nooit is de strijd tegen leegstand in de stad zo succesvol geweest. Zelfs Greenville, onze zusterstad in de VS, is geïnteresseerd in het project. Ook de strijd tegen industriële leegstand op bv. bedrijvenparken maar ook elders pakken we aan. Recent lanceerden we met de Leiedalgemeenten bizLocator, een nieuw regionaal platform dat een antwoord biedt aan de ruimtevragen van ondernemend Kortrijk.”