Meer geld voor verenigingen in Kortrijk

Op 4 februari 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

De stad investeert sterk in haar verenigingsleven dankzij een verhoging van de subsidies. Voor erkende culturele verenigingen wordt 141.000 euro voorzien. Daarnaast is er ook een budget van 34.500 euro voor projectsubsidies.

Axel Ronse, schepen van cultuur: “We koesteren onze verenigingen en dagen hen uit om nog meer in te zetten op creativiteit, innovatie en diversiteit. Daarom investeert de stad in haar verenigingsleven en doet het de subsidies voor het verenigingsleven substantieel stijgen vanaf 2020.”

Concreet betekent dit een stijging van 109.815 euro naar 141.000 euro voor de subsidies die de erkende culturele verenigingen krijgen voor hun jaarwerking. Daarenboven stijgt het subsidiebudget voor bijzondere en vernieuwende projecten van culturele en socio-culturele verenigingen en organisaties van 14.500 euro naar 34.500 euro. Deze subsidiestijging kwam er dankzij een vruchtbaar overleg tussen de schepen van cultuur Axel Ronse en de Cultuurraad-Verenigingsplatform.

Axel Ronse, schepen van cultuur: “We zijn zeer tevreden dat we de vaste werking van onze verenigingen kunnen versterken, maar ook de projectondersteuning stijgt en biedt zo kansen aan de verenigingen om verder te experimenteren!”

Lieven Maertens, voorzitter Cultuurraad-Verenigingsplatform: “De lat voor het verenigingsleven en zeker ook voor de amateurkunstenverenigingen ligt immers steeds hoger. Dat zorgt ervoor dat het kostenplaatje voor hen steeds meer oploopt. Vandaar dat het ons verheugt dat de schepen bijkomende middelen voorziet voor het Kortrijkse verenigingsleven.”

Op donderdag 23 januari vond de nieuwjaarsreceptie van de Cultuurraad-Verenigingenplatform plaats in OC De Vonke in Heule. Voor schepen Axel Ronse was dit ook het moment om de jubilerende verenigingen in de bloemetjes te zetten. Heerlijk Object Proeven vzw en Respiro Dell’Arte bliezen vorig jaar 25 kaarsjes uit. Altra Voce, Toneelvereniging Edelweis Bissegem, Koor Crescendo Rollegem en Marnixring Kortrijk Broel vierden hun gouden jubileum (50 jaar). De Koninklijke Muziekmaatschappij Sint-Cecilia Heule bestaat maar liefst 125 jaar.

In 2019 werden ook zeven nieuwe verenigingen aangenomen als lid van de Cultuurraad-Verenigingsplatform. Zes andere verenigingen die reeds lid waren, werden goedgekeurd door de stad als subsidieerbare culturele vereniging. Dat brengt het totaal op 384 verenigingen die lid zijn waarvan 241 erkend als subsidieerbare culturele vereniging.