N-VA Kortrijk over 11 juli-viering

Op 15 juli 2020, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

Het Kortrijkse Guldensporencomité organiseert al jaren op een stijlvolle manier een 11 juli-viering aan de vooravond van de Vlaamse feestdag. Het Guldensporencomité voert zijn pluralistische visie hoog in het vaandel en heeft dat pluralisme steeds met hand en tand verdedigd tegen elke vorm van extremisme en geweld.

Jaarlijks wordt de viering bijgewoond door honderden overtuigde Vlamingen, ongeacht hun politieke strekking, samen met politieke mandatarissen van elke strekking. Traditiegetrouw geeft de Vlaamse Minister-president één van de toespraken, naast de Burgemeester van de Stad Kortrijk.

Ook dit jaar zou het niet anders zijn geweest, mocht de corona-epidemie de praktische organisatie niet hebben verstoord. Als gevolg daarvan was het niet meer mogelijk om te zorgen voor gepersonaliseerde zitplaatsen voor een aantal eregasten en voor de Federale, Vlaamse en lokale mandatarissen.  Er waren een aantal voorbehouden zitplaatsen die konden ingenomen worden door wie het behoort, doch met spontane inachtneming van de Kortrijkse traditie, en met respect voor een zekere protocollaire rangorde.  Dit was voor alle aanwezigen een evidentie, een kwestie van gezond verstand.  Deze regeling werd ook spontaan correct nageleefd.

Vlaams Belang heeft hier anders over geoordeeld en deze mooie traditie doelbewust op een schofterige wijze ontsierd door een Franse extremist Verhassel, die meermaals wegens gewelddelicten veroordeeld werd tot gevangenisstraffen, plaats te laten nemen op een voorbehouden plaats op de eerste rij.  Meer nog, de federale en Vlaamse parlementsleden van Vlaams Belang gaven protocollair zelfs voorrang aan hun kompaan.

Op die wijze heeft men opzettelijk de foutieve indruk willen wekken van sympathie voor Verhassel in hoofde van het Guldensporencomité en de aanwezige bezoekers.

Wouter Vermeersch, Dries Van Langenhove en Carmen Ryheul, de aanwezige federale en Vlaamse parlementsleden van Vlaams Belang en bij uitbreiding hun partij en de Kortrijkse afdeling van Vlaams Belang hebben hierdoor uitdrukkelijk en ostentatief blijk gegeven van hun sympathie en “respect” voor deze extremist en crimineel, en hem – begrijpe wie kan - zelfs dezelfde sokken laten dragen.

N-VA Kortrijk verwerpt deze schaamteloze en respectloze kaping van een pluralistische manifestatie, die doet denken aan de minder geraffineerde wijze waarop deze partij destijds manu militari een dodenherdenking als de Ijzerbedevaart veroverde en voor eeuwig ontsierde.  Het is de zoveelste provocatie door Vlaams Belang, die past in een strategie van aanzet tot verdeeldheid en haat, waar N-VA zich van distantieert.  N-VA Kortrijk wil hiermee niet vereenzelvigd worden en verkiest hierover haar consequente en correcte Vlaams standpunt mee te delen, eerder dan te zwijgen en anderen de kans te laten om te beweren dat wij dit soort politiek uit opportunisme zouden goedkeuren.

N-VA Kortrijk doet een oproep aan de democratische partijen, al jaren zelf aanwezig of vertegenwoordigd op deze viering, om dit feit evenmin te recupereren en alle aanwezige oprecht overtuigde Vlamingen en hun politieke vertegenwoordigers niet over dezelfde kam te scheren en op die wijze oneer te doen aan hun oprechte Vlaamse overtuiging.  Door dat te doen vergroot de kans op verdeeldheid en speelt men Vlaams Belang precies in de kaart.  Sp.a en Groen zouden een positiever signaal kunnen geven door deel te nemen aan de Vlaamse feestdag.

N-VA Kortrijk roept op tot ondersteuning van het Guldensporencomité in haar zelfstandige werking, de organisatie van een viering waar alle hartelijke Vlamingen zich thuis voelen en het kordaat weren van radicalisme en extremisme.  N-VA Kortrijk roept de Stad op om de zelfstandige werking van het Guldensporencomité verder te ondersteunen, nu het comité zelf slachtoffer is geworden van een georganiseerde beschadigingsoperatie of een poging tot recuperatie van een Vlaams symbool door mensen voor wie het zaaien van haat en verdeeldheid primeert op hun zogenaamde liefde en fierheid op “hun” Vlaanderen.

Dat Vlaanderen is een warm Vlaanderen dat nooit zal plooien voor extremisten en mensen die haat zaaien en die van de echte identiteit van de Vlaming niets begrepen hebben.

Piet Lombaerts

Voorzitter N-VA Kortrijk