N-VA pleit voor verlichting Groeningepoort

Op 15 december 2020, over deze onderwerpen: Erfgoed, Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van december kwam Liesbet Maddens tussen over de Groeningepoort. Deze werd recent gerenoveerd en onze afdeling pleit om deze voortaan ook weer te laten stralen als het duister wordt, door dit prachtige monument te verlichten. Het stadsbestuur zal er werk van maken om de Groeningepoort opnieuw uit te lichten!

Lees hier de tussenkomst van raadslid Liesbet Maddens:

"De Groeningepoort is recent gerenoveerd en straalt als nooit tevoren. Helaas gaat ze in deze donkere en korte dagen al rond 17u in duisternis op… Verlichting schept sfeer en zorgt ervoor dat de bezoekers extra beleving ondervinden. Zeker in deze tijden wordt meer dan ooit duidelijk dat een mooi verlichte stad ook hoop uitstraalt. Daarnaast dragen verlichte straten en gebouwen ook bij tot een verhoogd veiligheidsgevoel.

Wij zouden graag de suggestie doen om net zoals ons mooi historisch stadhuis, de Broeltorens en onze andere mooie historische monumenten ook de Groeningepoort uit te lichten. Na de recente opwaardering van het Plein waar iedereen lovend over is, is het een ideaal moment om ook de aansluiting met het Groeningepark weer in de kijker te zetten. Het verlichten van de Groeningepoort zal ervoor zorgen dat de toegangspoort tot het Groeningepark opnieuw in het oog springt. Is het stadsbestuur bereid om de Groeningepoort te verlichten?"

De bevoegde schepen reageerde positief op het voorstel en zal de verlichting die al een tijdje stuk is snel laten herstellen en onderzoeken om de poort extra uit te lichten!