Onderneem in Kortrijk op Bedrijvencontactdagen

Op 6 december 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Werk
Onderneem in Kortrijk

Er beweegt heel wat op het gebied van ondernemen in Kortrijk. In het voorjaar lanceerde schepen Scherpereel het Strategisch Commercieel Plan met een rits kernversterkende maatregelen zoals het vernieuwde premiestelsel en de ondersteuning van de handelaars die in joyn instapten. Recent hield hij Hangar K boven de doopvont. Vorige week maakte VOKA de resultaten van een grootschalige enquête bekend. Hieruit kwam Kortrijk als beste centrumstad in Vlaanderen wat ondernemersvriendelijkheid betreft. En nu realiseert Rudolf Scherpereel de metamorfose van de dienst economie, hét aanspreekpunt in de stad voor alles wat ondernemen betreft.

Onderneem in Kortrijk

Dat de kwaliteit van de dienstverlening van het team economie hoge toppen scheert, bewijst de recente VOKA-enquête. Ook uit de resultaten van Kortrijk Spreekt voor Handel en Horeca blijkt de algemene tevredenheid van ondernemend Kortrijk: meer dan 80% van de respondenten in Kortrijk centrum en onze deelgemeenten vindt dat Kortrijk erop vooruit is gegaan. Het team economie behartigt dagdagelijks vragen over ondernemen, markten, landbouw, werk, transversale initiatieven met onderwijs, taxi’s, enz. Omwille van efficiëntieredenen, zowel intern als op het gebied van dienstverlening richting ondernemer, zijn alle diensten sinds het begin van de legislatuur onder één dak gehuisvest, in de Leiestraat.

Niet enkel de fysieke locatie met één loket is belangrijk, ook de communicatie en de marketing van zowel de dienst als de aantrekkelijkheid van de stad om er te ondernemen, moeten voldoende belicht worden. Bovendien werkt een goede citymarketing niet enkel op bewoners, bezoekers en bollebozen (studenten), ook bedrijven vormen een zeer belangrijke doelgroep. ‘Onderneem in Kortrijk’ wil als sterk merk immers niet enkel de bestaande bedrijvigheid in de stad bewaren en behartigen, maar ook nieuwe ondernemingen (bedrijven, winkels, enz.) naar de stad aantrekken.

Rudolf Scherpereel: “Vandaar dat we nu ook inzetten op het ondernemende imago van onze stad, en op de naambekendheid van onze kwalitatieve dienstverlening. De benaming ‘dienst economie’ was archaïsch en dateert uit een ver verleden. Bovendien doen we veel meer. We wilden een naam die én de lading dekt én aantrekkelijk klinkt. ‘Onderneem in Kortrijk’ klinkt goed en verwoordt ook precies waarvoor we staan. Bovendien bevat de naam een zgn. ‘call to action’ die hopelijk starters en start-ups maar ook bestaande ondernemingen doet overwegen om voor Kortrijk te kiezen.”

Onderneem in Kortrijk voor het eerst op de Bedrijvencontactdagen

Voor het eerst nemen een aantal teams van de Stad Kortrijk deel aan de Bedrijvencontactdagen in Kortrijk Xpo, een primeur voor onze stad. Meteen maken zij van de gelegenheid gebruik om momentum te creëren en het nieuwe ‘Onderneem in Kortrijk’ uit te dragen. Bezoekers aan de stand ‘Onderneem in Kortrijk’ krijgen er antwoorden op al hun vragen over ruimte en begeleiding om op te starten of uit te breiden, premies en ondersteuning, enz.

Rudolf Scherpereel: “Een dubbele primeur voor onze stad! Voor het eerst nemen we deel aan de Bedrijvencontactdagen waar we samen onder de nieuwe naam ‘Onderneem in Kortrijk’ onze stad aanprijzen om er te ondernemen en te werken. Wat mij betreft een schitterend initiatief dat we jaarlijks mogen herhalen.” 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is