Paradise 2021 als waardige opvolger voor Play

Op 9 oktober 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Woensdag stelde Axel Ronse de opvolger van Play voor: in 2021 volgt de tweede editie van deze triënnale en dit keer onder de noemer Paradise. Opnieuw zal het kloppende hart van Kortrijk worden ingepalmd met hedendaagse kunstwerken op diverse binnen- en buitenlocaties.

De stad Kortrijk, speelplaats voor creatief talent, staat nooit stil en is een stad van voortdurende verandering. Dit maakt Kortrijk tot het gedroomde decor voor PARADISE. In PARADISE gaan curatoren Hilde Teerlinck en Patrick Ronse op zoek naar creatieve, utopische denkers, die nagaan welke rol het idee van een utopie speelt in onze maatschappij. We willen allemaal een betere wereld, maar hoe bekomen we dit en wat betekent dit voor ieder van ons? Welke utopische idealen geven onze samenleving vorm? Hedendaagse kunstenaars zullen deze vraag ontleden vanuit een sociaal, ecologisch, architecturaal of technologisch standpunt. PARADISE richt zich op een breed publiek en belicht via creatieve ingrepen het potentieel van stedelijke metamorfosen.

Interactieve kunst

Het stadsparcours biedt unieke artistieke ervaringen die bezoekers de mogelijkheid geven om te reflecteren over hun toekomstdroom. De kunstenaars hebben interesse in het interactieve aspect van kunst en de relatie van een kunstwerk met de toeschouwer, de ruimte en de stedelijke ontwikkelingen. De Paardenstallen, Broelkaai 6, de Academie, de Groeningeabdij, de Schouwburg en diverse buitenlocaties zullen de achtergrond vormen voor enkele nieuwe producties, maar ook voor reeds bestaande kunstwerken van een hoog artistiek niveau. Hierbij zoeken de curatoren een samenwerking met privé-verzamelaars.

Op 7 oktober gaf het college van burgemeester en schepenen de principiële goedkeuring om het project op te starten en werd een raming van 1.400.000 € vastgelegd voor het projectbudget.

Axel Ronse, schepen van cultuur: “Iedereen herinnert zich PLAY! Springen uit de Broeltorens of op het reuze luchtbed op de Grote Markt. Daarom investeren we opnieuw sterk in toegankelijke en participatieve kunst van hoog niveau voor jong en oud. Kortrijk zal vier maanden het paradijs ademen!”

Sinds de nieuwe coalitie in 2019 van start ging, investeert de stad sterk in kunst in de publieke ruimte. Het beeld Moeder Aarde werd aangekocht en zo verankerd in de stad. Bissegem en Heule kregen een eerbetoon aan kunstenaar José Vermeersch en eind dit jaar zal ook Kortrijk Weide aangekleed worden met street art.

Axel Ronse: “We versterken zowel kunst in de binnen- als buitenruimte, dat is een absolute focus. We dagen alle kunstenaars uit in Kortrijk om unieke en creatieve tentoonstellingen op te stellen! Bovendien gaan we daarvoor op zoek naar extra binnenruimtes. Tegen 2023 moet onze nieuwe kunst- en tentoonstellingsruimte in het Begijnhofpark af zijn.”

Patrick Ronse en Hilde Teerlinck, curatoren: “Het project PARADISE - KORTRIJK zal plaatsvinden in de stad en in het stedelijke landschap. Net zoals het vorige stadsfestival in 2018, PLAY - KORTRIJK, zal het een parcours doorheen de stad worden voor zowel inwoners als bezoekers, met binnen- en buiteninstallaties en -locaties. Met PARADISE – KORTRIJK, richten we ons nog steeds op een divers publiek: van families met kinderen tot adolescenten, volwassenen, ouderen, inwoners van de stad en toeristen. De tentoonstelling zal werk bevatten van een reeks nationale en internationale kunstenaars, die elk tot een andere generatie behoren en een andere achtergrond hebben. Het wordt een levendig en dynamisch evenement, dat een groot publiek kan aanspreken.”

(Persbericht Stad Kortrijk ; Foto: De Standaard)