Schepen Axel Ronse staat voor beleid met ambitie!

Op 12 november 2022

Axel Ronse is wellicht de meest zichtbare schepen van cultuur in Vlaanderen. Dat Kortrijk de ambitie heeft om in 2030 Culturele Hoofdstad van Europa te worden is mede dankzij de inspanningen van Axel. Hoewel we strijden met andere steden als Gent en Brussel is hij ervan overtuigd dat we alle troeven in handen hebben om dat ook te realiseren. Daarnaast versterken we onze culturele domeinen, onder andere ook de beeldende kunsten. “Ik ben ervan overtuigd dat kunst in de publieke ruimte zorgt voor verbinding. Daarom zetten we maximaal in op beeldende kunst en maken we die zo laagdrempelig mogelijk door, waar en wanneer het kan, de kunst ook effectief naar buiten te brengen.”

Cultuuraanbod voor elke Kortrijkzaan!

Het culturele speelveld in Kortrijk is indrukwekkend, iets wat de Kortrijkzanen weten te appreciëren. Er wordt hard ingezet om de beeldende kunst in de stad stevig te ondersteunen. We doen dit in alle lagen: van de liefhebber tot de professionele kunstenaar. De academie voorziet niet alleen in hoogstaande opleidingen voor iedereen, jaarlijks worden er ook laagdrempelige toonmomenten voorzien voor amateur- en professionele kunstenaars. Mooie voorbeelden hiervan zijn projecten als Circuit Artistiek en Buren bij Kunstenaars of dankzij eenmalige tentoonstellingen door de Sint-Lucasgilde of een van onze drie fotoclubs. De lijst is eindeloos maar overal waar mogelijk ondersteunt het kabinet van Axel cultuurprojecten.

Cultuur werkt verbindend

Corona heeft eens te meer bewezen dat cultuur mensen samenbrengt. De Zie Mie-toer van Mie Bogaerts in de stad trok duizenden bezoekers en nog steeds speuren curieuzeneuzen de kleine beeldjes op in de binnenstad en luisteren ze naar de gedichten van Joris Denoo. Uniek is het project Beeld in je Buurt waarin we – op vraag van de Kortrijkzaan zelf - kunstwerken vanuit ons depot in publieke ruimtes exposeren. We schakelen ook een versnelling hoger bij het restaureren van de beelden in de publieke ruimte. Zo restaureerden we al de Groeningepoort en het Oorlogsmonument op de Grote Markt.

Beleid met ambitie

De verdienste van Axel is dat hij geen uitdaging uit de weg gaat. Grote projecten als Paradise en Track & Trace brengen duizenden bezoekers naar de stad om – naast internationaal – ook toptalent van eigen bodem aan het werk te zien. Het museum 1302 maakt ondertussen plaats voor ABBY, dat zal openen in 2024. Met Abby krijgt Kortrijk een nieuwe, eigenzinnige tentoonstellingssite voor beeldende kunst, met identiteit als gelaagd en gewaagd centraal thema. Het wordt een hybride mengvorm van een kunsthal, een museum en een living voor de hele stad, met internationale uitstraling. In een gedurfde programmatie, via innovatieve scenografie en met kunst als universele taal verwelkomt Abby je om samen te onderzoeken wat ons als mensen definieert en verbindt, over grenzen, generaties en culturen heen.