Stad Kortrijk en kunstencentrum BUDA halen € 500.000 Vlaamse investeringssubsidies binnen voor Budascoop

Op 5 januari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur

Goed nieuws voor Stad Kortrijk en kunstencentrum BUDA. Minister-president Jan Jambon kende op de valreep van 2022 nog € 500.000 investeringssubsidie toe uit het Fonds voor Culturele Infrastructuur. Stad Kortrijk en kunstencentrum BUDA, die Budascoop uitbaat, dienden daartoe in september samen een dossier in. Zo kan de totale HVAC-installatie in één keer vervangen worden.

Axel Ronse: “We zijn ontzettend blij dat Vlaanderen 500.000 euro investeert in de Budascoop. Met stad Kortrijk hadden we zelf ook al € 665.000 voorzien. Zo kunnen we nu dit oud zeer in één keer aanpakken: de nieuwe installatie zal niet alleen zorgen voor een veel groter publiekscomfort voor de vele Budascoop-bezoekers, maar ook een positieve impact hebben op het energieverbruik van het gebouw!”

De subsidie is toegezegd om de volledige HVAC-installatie (verwarming, ventilatie en luchtkoeling) te vervangen. De ingreep kadert in het duurzaamheidsbeleid van BUDA en past ook binnen de langetermijnvisie van de stad om tegen 2025 energieneutraal te zijn. De stad en BUDA werken daarom in nauwe samenwerking aan een masterplan dat alle noden oplijst en becijfert. Dat moet tegen de zomer klaar zijn. Dankzij het masterplan zullen nog andere duurzaamheidsingrepen opgelijst worden zoals regenwaterrecuperatie, isolerend glas, zonnepanelen… Maar de urgentie van de HVAC is groot. Ook in het licht van de coronacrisis moeten overigens ventilatienormen gehaald worden, wat nu ook mogelijk wordt.

De Budascoop is een iconisch gebouw en heeft als eerste Belgische multiplex met 5 zalen onder 1 dak ook een grote erfgoedwaarde. Na 50 jaar intensief gebruik heeft het gebouw wel wat investeringen nodig om verder future-proof te worden.