Stationsproject Kortrijk krijgt verder vorm

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Stadscoalitie

De plannen voor het nieuwe stationsgebouw en de omgeving in Kortrijk zijn afgerond. Het nieuwe stationsgebouw zal zich onder de sporen bevinden en zal dienen als een naadloze verbinding voor zowel voetgangers als fietsers. Een centrale overkapping zal boven de vernieuwde perrons worden geplaatst. Het Stationsplein zal groener worden en ruimte bieden voor terrassen. Een samenwerkingsovereenkomst tussen de NMBS, Stad Kortrijk, De Lijn en Infrabel is goedgekeurd voor de uitvoering van dit laatste onderdeel van het Stationsproject. De werken zullen in het najaar van 2025 beginnen!

 

Axel Ronse - schepen van cultuur: “Het station in Kortrijk is een belangrijk knooppunt op stads- en regionaal niveau. Het is niet alleen het vertrek-, aankomst- en overstappunt voor pendelaars en bezoekers, maar ook het knooppunt van verschillende stadsprojecten die gepland of in uitvoering zijn, zoals de boulevard naar Kortrijk Weide, de groene verbinding via het Casino- en het Conservatoriumplein, de ontwikkelingen op de Van Marcke-site en de fiets- en voetgangersverbindingen tussen de noord- en zuidzijde van het centrum. Het station is centraal gelegen in deze projecten en moet modern, multimodaal en vooral zeer toegankelijk zijn voor al zijn gebruikers. Daarom wordt het station grondig aangepakt.”

 

Het station van Kortrijk is een belangrijk knooppunt voor openbaar vervoer in West-Vlaanderen en het binnenland. Dagelijks stappen er 8.200 reizigers op, waardoor het het op één na grootste station van West-Vlaanderen is. Om de ambitie van de NMBS om tegen 2032 30% extra reizigers aan te trekken en 10% extra treinaanbod uit te bouwen te ondersteunen, wordt het nieuwe station future-proof ontworpen. Zo zal het station van Kortrijk een nieuwe stationshal onder de sporen en perrons hebben, die functioneert als verbindingsgang voor voetgangers en fietsers tussen verschillende gebieden.

  • Stationshal als 19 meter brede verbindingsgang
  • Optimale toegankelijkheid voor alle 8 perrons
  • De perrons worden verhoogd om vlot op en af te kunnen stappen
  • 80 meter lange luifel, 17 meter hoog
  • Behoud van erfgoedelementen
  • Alle vervoersmodi (voetganger, fiets, bus, trein, taxi, auto) zijn op elkaar afgestemd
  • 850 extra fietsenstallingen

 

Het stationsplein wordt heraangelegd met groen en extra ruimte voor terrassen. Na de goedkeuring van het samenwerkingsakkoord door de gemeenteraad van Kortrijk begin mei, zal de vergunningsaanvraag worden ingediend. De voorbereidende werken zullen starten in het najaar van 2025, gevolgd door de vernieuwing van de perrons 7 en 8 in het voorjaar van 2026. Het volledige proces om alle perrons en overkappingen te vernieuwen zal ongeveer 8,5 jaar in beslag nemen. Tegelijkertijd zal ook gestart worden met de aanleg van het plein. De tunnel en fietsenstalling in de Minister Tacklaan en de Bloemistenstraat worden in 2027 gerealiseerd, terwijl de heraanleg van het Stationsplein, de Tolstraat en de Doornikselaan als laatste aan de beurt komen. Het nieuwe station zal naar verwachting in 2034 worden geopend.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is