U bent hier
Trompetaansluiting gaat laatste fase in met openstellen van alle op- en afritten op grondgebied Kortrijk

De verkeerswisselaar R8-A19, ook bekend als de Trompetaansluiting, is quasi volledig afgewerkt. Alle op- en afritten van de nieuwe aansluiting op grondgebied Kortrijk zijn vanaf vandaag open voor het verkeer. "Als stad zijn we zeer tevreden met de openstelling die voor een veiligere en vlottere doorstroming zal zorgen. We zijn het Agentschap Wegen en Verkeer en Vlaams minister De Ridder (N-VA) dankbaar voor de investeringen", aldus Trui Steenhoudt, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.
De aansluiting bestond vroeger uit twee kruispunten met verkeerslichtenregeling. De weinig leesbare inrichting, moeilijke weefbeweging op de R8 en de ontoereikende capaciteit zorgden vooral tijdens de ochtend- en avondspits voor verkeersonveiligheid en een slechte doorstroming op de R8. Dit maakte het een van de gevaarlijkste verkeerspunten in de regio, met veel ongevallen als gevolg.
De nieuwe trompetaansluiting zorgt voor een veiligere verbinding tussen de A19 en de R8, een economisch belangrijke verkeersader in de regio. Naast de ingrepen voor meer veiligheid en een vlottere doorstroming, werd er ook ingezet op de leefbaarheid van de nabije omgeving. Zo werd er een geluidsmuur van 1.104 meter lang en 3 meter hoog geplaatst die uit twee delen bestaat: één aan de oostzijde van de R8 en één aan de westzijde.
Daarnaast biedt de nieuwe aansluiting een oplossing voor de verkeerssituatie in Bissegem. Met de komst van de trompetaansluiting zou de filevorming op de R8 ter hoogte van Bissegem verdwijnen, waardoor deze route de logische en aanbevolen keuze wordt voor doorgaand verkeer.
Nu de trompetaansluiting is afgewerkt wordt tevens ook de laatste fase van de herinrichting van het op- en afrittencomplex gestart. Deze fase richt zich op de heraanleg van de op- en afrit Gullegem-Moorsele en de vernieuwing van het kruispunt met de Gullegemstraat. Deze fase zal in september 2025 worden afgerond.
Het project wordt geraamd op 23,3 miljoen euro gekost. De werken hebben ook wat vertraging gekend door problemen met het grondwater en de extreme neerslag eind 2023 en gedurende heel 2024. De aannemer heeft er altijd voor gezorgd dat de werken zo goed mogelijk konden voortgezet worden ondanks de moeilijke omstandigheden.