Uitgebreide Kortrijk Zaait oogst eerste invulling

Op 7 juni 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Kortrijk Zaait, het initiatief van schepen Rudolf Scherpereel dat tegelijk inzet op zowel ondernemerschap als leegstandsbestrijding, oogst met de invulling van een leegstaand pand in de Stasegemsestraat een eerste succes sinds het project werd verruimd.

Kortrijk Zaait, het project dat ondernemerschap stimuleert, werd recent uitgebreid met panden buiten de kerngebieden voor makers en ambachten als doelgroep. Tijdens de infoavond in januari tekenden enkele eigenaars van leegstaande handelspanden onmiddellijk in, zoals ook de voormalige uitbaters van Slagerij Laridon in de Stasegemsestraat 43. De slager stopte 11 jaar geleden en sindsdien stond het pand te koop! 11 lange jaren waarin de eigenaars verschillende kandidaat overnemers zagen maar waarbij de verkoop verschillende keren op het laatste moment afsprong.

Vanaf 1 juni start Unicorn N'ice Factory er haar werkzaamheden op: de productie van ambachtelijk ijs en sorbets zonder koemelk. De match met het pand was vlug gemaakt, door de aanwezigheid van koelkasten en diepvriezers kan N’ice Factory heel wat opstartkosten vermijden. Ook de lage huurprijs van Kortrijk Zaait tijdens het eerste jaar zorgde voor de spreekwoordelijke duw in de rug en de stap naar ondernemerschap.

Wanneer de onderneeemster een langdurig huurcontract afsluit of beslist om het pand te kopen, komt de eigenaar in de aanmerking voor een renovatiepremie.

Rudolf Scherpereel: “Via het Strategisch Commercieel Plan met Kortrijk Zaait en de nieuwe kernversterkende premies wordt de strijd tegen leegstand van handelspanden gestaag opgevoerd. Tezelfdertijd stimuleren we ondernemerschap, faciliteren we starters en trekken we investeringen aan in de stad.”