U bent hier
Tweerichtingsverkeer tussen Marke en Bissegem via de Driekerkenstraat opnieuw mogelijk

Sinds woensdag 19 februari is de verkeerssituatie in de Driekerkenstraat in Bissegem gewijzigd. Tweerichtingsverkeer is opnieuw mogelijk en een systeem met verkeerslichten werd geïnstalleerd om als verkeersfilter te dienen. Dit moet de veilige doorstroming van alle weggebruikers verbeteren op de kruising van de Wevelgemsevoetweg, de Driekerkenstraat en de Overzetweg. Tijdens piekmomenten met hoge verkeersdrukte zijn de verkeerslichten zo afgesteld dat auto’s vanuit Marke slechts druppelsgewijs worden doorgelaten. Dit moet doorgaand verkeer vanuit Marke via de Driekerkenstraat ontmoedigen op momenten dat de verkeersdrukte het hoogst is. Zo blijft de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de Driekerkenstraat en omgeving gewaarborgd.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om eenrichtingsverkeer richting Marke in te voeren, waardoor doorgaand verkeer van Marke naar Bissegem niet meer mogelijk zou zijn. Deze maatregel had echter onvoldoende draagvlak en bleek geen oplossing voor de fileproblematiek en verkeersveiligheid. Het stadsbestuur heeft daarom beslist deze maatregel terug te draaien en een andere oplossing uit te werken.
De voorbije maanden heeft onze schepen van Mobiliteit, Trui Steenhoudt, zich intensief over dit dossier gebogen. Ze bezocht de omgeving op verschillende momenten van de dag, zowel tijdens piek- als daluren, en ging in gesprek met de lokale schooldirectie, bewoners en andere belanghebbenden. Alle meldingen en bezorgdheden werden zorgvuldig geanalyseerd, samen met diverse verkeersmetingen en tellingen. Het werd al snel duidelijk dat er extra maatregelen nodig waren voor de verkeersveiligheid en de doorstroming tijdens piekmomenten. Zo hinderde fileopbouw de werking van de fietszone en leidde daarnaast tot onveilige situaties.
Daarom werden op woensdag 19 februari dynamische verkeerslichten geplaatst die de filevorming moeten beperken en de fietszone veiliger moeten maken. De lichten zijn zo afgesteld dat wagens vanuit Marke slechts druppelsgewijs worden toegelaten in de Driekerkenstraat. Uit de eerste waarnemingen blijkt dat de dynamische verkeerslichten effectief werken: de doorstroming is verbeterd, files zijn afgenomen en de fietszone functioneert beter.
De komende maanden zullen mobiliteitsexperts van Stad Kortrijk samen met specialisten van het Agentschap Wegen en Verkeer de doorstroming continu evalueren en de dynamische tijdsschema’s verder verfijnen. De definitieve verkeerslichteninstallatie wordt voorzien tegen eind 2025, met een geoptimaliseerde verkeersregeling op basis van alle verzamelde data en metingen.