Bestuursakkoord ‘Kortrijk met Brio’ als blauwdruk van N-VA programma

Op 4 september 2025

Op dinsdag 3 september 2025 stelde het nieuwe stadsbestuur als eerste stad in Vlaanderen het bestuursakkoord en meerjarenplan voor. Een schets van de algemene context maakte duidelijk dat een financieel evenwicht geen evidentie was, gezien de bovenlokale beslissingen met een negatieve impact op de lokale financiën. Toch werd gekozen voor financiële discipline: het stadsbestuur plafonneert de schuldgraad op maximaal 100% en behoudt een positieve autofinancieringsmarge doorheen de legislatuur. Daarmee blijft de stad in staat om de gemaakte schulden af te betalen met de stadsinkomsten. Om een financieel gezond beleid te voeren en toch toekomstgerichte investeringen in kerntaken te kunnen waarborgen, waren interne hervormingen en besparingen noodzakelijk. 

De financiën op orde dus, een kernstandpunt van N-VA dat dan ook werd bewaakt en afgedwongen door de schepenen tijdens het conclaaf, de financiële onderhandelingen om het meerjarenplan op te maken. 

N-VA-stempel in het akkoord 

Het is duidelijk dat heel wat zaken uit het N-VA-programma terug te vinden zijn in dit bestuursakkoord. Dé prioriteit is veiligheid: de 40 extra agenten waar N-VA op hamerde komen er ook effectief deze legislatuur. Niet alleen het blauw op straat, maar ook de vereenvoudiging van het achterliggende werk zal de veiligheid verhogen. Dankzij digitalisering van de administratie, een operationeel coördinatieorgaan en de intrede van online afspraken via videoverhoor kunnen agenten zich beter focussen op hun kerntaken: het veiligheidsgevoel verhogen en de criminaliteit kordaat aanpakken. 

Een nieuw, streng reglement moet bovendien de ondermijnende criminaliteit bij overlastgevoelige handelszaken aanpakken. Er komen afstandsregels en normen rond beeldkwaliteit, terwijl opgedreven inspecties deze criminaliteit aan banden moeten leggen. Ook de nultolerantie voor drugscriminaliteit die we hanteren, speelt hierbij een belangrijke rol. 

De budgetten werden gevoelig verhoogd om verschillende kerntaken beter op te nemen, zoals groenonderhoud. Structureel verhogen we het budget met 1,5 miljoen euro per jaar om onze groendiensten performanter te maken en extra leerwerkvloeren te activeren. Wie geniet van sociale steun kan op die manier mee bijdragen aan een nette, propere stad. Om de stad proper te houden voeren we ook de controles op sluikstorten op. 

Het stadsbestuur geeft extra aandacht aan onze jongeren en ouderen. Er wordt geïnvesteerd in jeugdinfrastructuur en er komt eindelijk een volwaardige jeugdraad waarin jongeren vertegenwoordigd zijn. Voor de allerjongsten stijgt het aantal opvangplaatsen. Voor onze ouderen wordt beter gezorgd door de bouw van een nieuwe zorgcampus in Heule en de renovatie van het zorgcentrum in Bissegem. 

We verankeren het werk van voormalig schepen Axel Ronse door Abby verder uit te bouwen en nationaal te laten erkennen. Ook de opening van de Schouwburg met ingenieuze nieuwe technieken zal een culturele kroon op het werk zijn. De Triënnale en Boektopia blijven eveneens in Kortrijk, waarmee we de vele goede zaken die vorige legislatuur werden opgestart verankeren. 

Het is slechts een greep uit de vele beslissingen die het bestuursakkoord rijk is. Allemaal beslissingen waarmee we de N-VA-stempel drukken op het beleid voor deze legislatuur. Daar zijn we zeer fier op, en we blijven deze beleidslijnen streng bewaken de komende jaren. 

De N-VA-schepenen aan zet 

Met een streng maar rechtvaardig sociaal beleid wil schepen Giovanny Saelens een nieuwe wind door Kortrijk sturen. Het verhaal van rechten en plichten wordt de rode draad doorheen het sociaal beleid. We laten niemand in de kou: iedereen kan rekenen op de nodige zorg en steun op maat. Maar dat is niet langer onvoorwaardelijk en vereist een inspanningsverbintenis: wie kan werken, moet werken. 

De versnippering in sociale steun maakt plaats voor een helder, vereenvoudigd steunpakket, gebaseerd op wetenschappelijke en objectieve criteria. Het extra-sociaal tarief verdwijnt en aanvullende sociale steun wordt enkel nog toegekend aan de hand van REMI (het Referentiebudget voor een Menswaardig Inkomen). Dat zal echter niet onvoorwaardelijk zijn: het hele gezin moet maximale inspanningen leveren om zo snel mogelijk aan het werk te gaan en, indien van toepassing, in te burgeren en dus ook de Nederlandse taal te leren. Extra steun kan enkel worden toegekend door het Bijzonder Comité. Deze aanpak kan enkel werken als elke vorm van sociale fraude stevig wordt aangepakt, en daar zal hard op worden toegezien de komende jaren. 

Een kerngedachte blijft dat enkel een duurzame toeleiding van mensen naar de arbeidsmarkt ervoor kan zorgen dat zij uit de armoede raken. Daarom wordt meer dan ooit ingezet op werk en activering. Er komen nieuwe leerwerkvloeren om meer leefloners aan de slag te laten gaan; hiervoor worden de nodige trajectbegeleiders, taalcoaches en middelen voorzien om mensen te begeleiden, in combinatie met het leren van het Nederlands. Ook met de privé worden samenwerkingen versterkt om meer mensen via artikel 60 aan het werk te krijgen. 

Preventie van armoede en leerachterstand is uiteraard een cruciale factor. Daarom wordt ingezet op zomerscholen en brugfiguren in het onderwijs. We zetten brugfiguren in als centrale schakels om een armoedebeleid samen met directies en lerarenteams uit te werken. Nu de middelen via Plan Samenleven zijn weggevallen, stellen we met eigen middelen ook brugfiguren in het secundair onderwijs aan. Daarnaast focussen we op scholen maximaal ondersteunen waar nodig, zonder zelf financieel tussen te komen. Met het inrichten van zomerscholen willen we vermijden dat anderstalige leerlingen in de zomer opnieuw taalachterstand oplopen. Ouderlijke verantwoordelijkheid wordt verder gestimuleerd en spijbelgedrag stevig aangepakt. 

Op het vlak van deeltijds kunstonderwijs wil schepen Saelens fors investeren in de Academie en het Conservatorium. Er wordt gewerkt aan een masterplan DKO voor een nieuwe campus waar beide samenkomen. Mits Vlaamse steun gaan we hier nog deze legislatuur mee van start. Intussen voorzien we de nodige investeringen in de huidige gebouwen om onze 4.000 leerlingen maximaal comfort te bieden. In onze eigen gemeentelijke scholen in Kortrijk en Kooigem stabiliseren en bestendigen we de goede werking en zorgen we mee voor de uitbouw van zomerscholen. 

Een ander speerpunt van schepen Saelens is toegankelijkheid. Als bevoegd schepen staat hij in nauw contact met de stedelijke adviesraad voor personen met een handicap (SAPH). Hij zal erop toezien dat binnen alle beleidsdomeinen toegankelijkheid een prominente plaats krijgt. Zo houden we bij de heraanleg van voetpaden en oversteekplaatsen maximaal rekening met toegankelijkheid. 

Ook het mobiliteitsbeleid en de aanpak van onze publieke ruimte ondergaat een metamorfose met schepen Trui Steenhoudt aan zet. Alle actieve weggebruikers zijn belangrijk, maar de focus verschuift van de fiets naar de voetganger en de automobilist. 

De budgetten worden stevig verhoogd voor investeringen in ons openbaar domein. Zo is het budget voor de (her)aanleg van voetpaden verdubbeld en worden ook straten, pleinen en parken grondig aangepakt. We blijven investeren in het fietsnetwerk, maar evenzeer in kwalitatieve openbare wegen. Een noodzakelijke inhaalbeweging, gezien de opgelopen achterstand. 

Naast de vele bovengrondse investeringen wordt ook ondergronds fors geïnvesteerd. De rioleringsinfrastructuur wordt versneld aangepakt. Naast klassieke herstellingen worden nieuwe gescheiden rioleringsstelsels geplaatst en ondersteunen we burgers actief bij hun afkoppelingsdossiers. Ook waterzuivering blijft belangrijk: via het IBA-plan (Individuele Behandeling Afvalwater) krijgen woningen in landelijk gebied de nodige zuivering. Deze inspanning draagt bij aan de strijd tegen wateroverlast en de veranderende klimaatcontext. 

Veel investeringen in het openbaar domein zorgen onvermijdelijk voor extra hinder. Een speerpunt voor schepen Steenhoudt is daarom een beter Minder Hinder-beleid en een verhoging van de verkeersveiligheid, met name in schoolomgevingen. Er komt een verkeersveiligheidsfonds met budgetten voor kleinschalige maar effectieve ingrepen. Om overlast te beperken wordt het Minder Hinder-team uitgebreid en worden de procedures aangescherpt voor betere werfplanning, communicatie met bewoners en kwaliteitscontrole. 

Naast het mobiliteitsplan en een voetgangersplan voor een brede ruimtelijke visie komt er ook een strategisch laadpalenplan. Naast een normenkader voor de publiek-private markt rollen we zelf gefaseerd laadinfrastructuur uit op onze stadsparkings. 

Deelmobiliteit en openbaar vervoer worden eveneens gestimuleerd. Deelmobiliteit wordt versterkt en de private markt krijgt ruimte om initiatieven verder uit te rollen. Dit koppelen we maximaal aan openbaar vervoer om tot geïntegreerde mobiliteit te komen. Het openbaar vervoer wordt opgewaardeerd door fors te investeren in het basistoegankelijk maken van bushaltes. Capaciteitsverhogingen op belangrijke verkeersassen, zoals de Noord-Zuidas, proberen we te realiseren door o.a. een nieuwe stelplaats op ’t Hoge. 

Ten slotte rolt schepen Steenhoudt een vernieuwd parkeertarievenbeleid uit. In plaats van een klassieke, integrale indexering aan het begin van de legislatuur wordt gekozen voor een doelgroepgericht beleid. Bewoners, ondernemers en zorgprofessionals worden gevrijwaard van prijsstijgingen en krijgen meer flexibiliteit en mogelijkheden. Via een diversificatie van de ondergrondse parkings en slimme reglementen wordt maximaal ingezet op toeleiding naar de stadsparkings. Zo trachten we de bovengrondse parkeerdruk te verminderen en de leefbaarheid in de binnenstad te verbeteren. ’s Nachts is parkeren voortaan gratis in de meerderheid van de ondergrondse parkings. Met extra budget voor consumptieparkeren worden initiatieven opgezet met handelaars en horeca. Ook voor aannemers die werken in de binnenstad gelden eenvoudigere, digitale procedures. 

Om onze stad klaar te stomen voor de mobiliteit van de toekomst worden ook enkele grote verkeersknopen aangepakt. Projecten als de doortrekking van de R8 en de heraanleg van de N8 Oudenaardsesteenweg worden klaargestoomd voor uitvoering deze legislatuur. Ook de integrale heraanleg van de Meensesteenweg wordt voorbereid, zodat de werken in de volgende legislatuur kunnen starten. 

N-VA drukt dus duidelijk zijn stempel op deze stadscoalitie. We blijven uw stem vertegenwoordigen voor een gezond beleid gefocust op kerntaken. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is