Erfgoedpremies toegekend voor Abby en Magdalenazwembad

Op 27 maart 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

Vlaams Minister van Onroerend Erfgoed, Matthias Diependaele, kondigt aan dat er erfgoedpremies worden toegekend aan twee belangrijke projecten in Kortrijk. Het gaat om de restauratie van de buitenschil van het Magdalenazwembad en de restauratie van het dormitorium en kapel van de Groeningeabdij. De erfgoedpremies bedragen respectievelijk 138.539,89 euro en 110.390,72 euro.

In de Groeningeabdij wordt volop gewerkt aan het nieuwe museum Abby dat in 2024 zijn deuren zal openen. De premie die de minister toekent heeft betrekking op de restauratie van het dormitorium (herleggen van het pannendak en herschilderen buitenschrijnwerk) en de restauratie van de 19de-eeuwse kapel (herstellen kapotte dakleien en plaatselijk herstel van de gevel en gevelreiniging). Ook wordt het glas in lood en het stuk muur naast het dormitorium gerestaureerd. De premie vanuit Vlaanderen bedraagt hiervoor 110.390,72 euro.

Voor het Magdalenazwembad gaat het om de restauratie van de buitenschil. Hogeschool West-Vlaanderen dat intussen eigenaar is van het zwembad ontvangt hiervoor een premie van 138.539,89 euro.

Volgens Minister Diependaele is het belangrijk om erfgoed in goede conditie te houden om dure restauraties in de toekomst te vermijden. "Ik ben blij deze twee belangrijke projecten te kunnen ondersteunen met deze premies om hun erfgoed te onderhouden en te restaureren. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het erfgoed in goede conditie blijft en dat het voor toekomstige generaties behouden blijft. Stad Kortrijk en Hogeschool West-Vlaanderen kunnen nu gebruik maken van deze erfgoedpremies om hun erfgoed te onderhouden en te restaureren. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in het behoud van het Kortrijkse erfgoed", aldus de minister.

Axel Ronse, schepen van cultuur in Kortrijk, is ook verheugd over de toekenning van de erfgoedpremies. "Deze premies zijn een belangrijke steun voor de stad Kortrijk bij het behoud van ons rijk erfgoed. Op site Groeningeabdij zijn we met Abby een nieuw museum dat ons zal toelaten op vlak van beeldende kunsten te excelleren. Dit doen we met volle respect voor ons erfgoed. We zijn dan ook dankbaar dat Vlaanderen ons steunt om het dormitorium en de kapellen te restaureren.”