Axel Ronse

Kamer - Plaats 3 | Kandidaat-burgemeester

Vlaams Parlementslid en Schepen van Cultuur in Kortrijk

Axel Ronse studeerde af als licentiaat filosofie aan de universiteit van Gent (2005). In 2016 haalde hij een MBA aan de Vlerick Business School. Hij groeide op in Jabbeke en Brugge en woont al een aantal jaar in hartje Kortrijk. Hij werkte tot 2013 onder meer als regiodirecteur bij UNIZO. Hij is één van de actiefste Vlaams Parlementsleden. Axel is vooral bekend als N-VA ‘kopman’ voor het thema ‘werk’ in het Vlaams Parlement. Hij zorgde er met het decreet ‘hinderpremie’ voor dat handelaars niet meer moeten sluiten om vergoed te worden tijdens wegenwerken. Hij vereenvoudigde de beroepsprocedures voor bouwvergunningen drastisch en zette de nood aan extra bedrijfsruimte voor West-Vlaanderen met succes op de kaart in het Parlement. Sinds januari 2019 is Axel ook schepen voor cultuur in Kortrijk.

Ronse is gepassioneerd door ondernemerschap en richtte in 2021 zijn bedrijf www.sixie.be op waarbij hij gepensioneerden als uitzendkracht of freelancer inzet bij KMO’s. Hij neemt jaarlijks deel aan een Ironman en houdt van kitesurfen.