42.566 euro subsidie voor De Warande

Op 16 augustus 2019, over deze onderwerpen: Heule

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert 1.500.000 euro in 73 Vlaamse jeugdverblijven. De subsidies zijn bedoeld om te investeren in modernisering, brandveiligheid en kindvriendelijkheid. Onder deze jeugdverblijven is ook één Kortrijks project terug te vinden. De Warande uit Heule ontvangt 42.566 euro voor kindvriendelijkheidswerken.

“Wanneer jongeren met vakantie gaan, moeten ze dit ook in alle comfort en veiligheid kunnen doen”, zegt minister Ben Weyts. “Ik wil toerisme binnen het bereik van élke Vlaming brengen.”

Vakantie is nog niet voor elke jongere in Vlaanderen vanzelfsprekend. Grote (school)groepen of jeugdbewegingen stuiten bij het maken van vakantieplannen vaak nog op drempels. “Iedereen heeft recht op vakantie”, zegt Weyts. Veel jeugdverblijven hebben aanpassingen nodig om maximaal te kunnen inspelen op de noden en verwachtingen van hun jonge gasten. Weyts: “Het gaat om investeringen die vaak niet onmiddellijk renderen. Daarom geef ik via Toerisme Vlaanderen gerichte financiële steun.”

De Kortrijkse N-VA fractie is zeer opgetogen met deze beslissing. Fractieleider Philippe Dejaegher: “Investeren in jeugdverblijven is voor ons zeer belangrijk. Elk kind moet kunnen genieten van vakantie in een veilige en comfortabele omgeving. Ook het verhogen van de toegankelijkheid is voor ons essentieel. Dat minister Weyts investeert in De Warande kunnen wij alleen maar toejuichen.”

De Warande is een erkend jeugdverblijfcentrum. Het domein beschikt over slaapruimtes met 130 bedden, diverse lokalen en keukens. De Warande focust vooral op jeugdwerk en mikt daarnaast ook op scholen en socioculturele organisaties.