Campagne tegen nachtlawaai moet rust bewaken in woonwijken

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: Evenementen, Onderwijs

Als schepen van evenementen ondersteunt Kelly Detavernier de nieuwe campagne 'Het is al laat, hou het stil op straat'. Deze werd door Stad Kortrijk, in samenspraak met Kortrijk Studentenstad vzw gelanceerd met oog op het bewaken van de rust in woonwijken. Door campagnemateriaal ter beschikking te stellen, wordt volop ingezet op sensibilisering.

Kelly Detavernier, schepen van evenementen en onderwijs: "Kortrijk trekt steeds meer organisatoren van evenementen aan en we merken ook een jaarlijkse stijging in het aantal studenten. We willen volop inzetten in een gezonde harmonie tussen feestvierders en omwonenden. Deze campagne herinnert iedereen er nog eens aan dat het na 22u stil moet zijn op straat."

Persbericht stad Kortrijk:

Het nieuwe academiejaar is gestart. Meer dan 14.000 jongeren hebben zich ingeschreven aan de twee universiteiten en twee hogescholen die onze stad rijk is. Een recordaantal studenten die bijdragen aan onze bruisende en dynamische stad. Al gaat de aanwezigheid van feestvierende studenten of van evenementen die georganiseerd worden wel eens gepaard met nachtelijk geluidsoverlast. We zijn een leuke stad waar veel te beleven valt, maar waken evenzeer over de nachtrust van de Kortrijkzanen.

Met organisatoren van evenementen worden hierover afspraken gemaakt, zodat de geluidsoverlast beperkt blijft. Personen die de rust verstoren kunnen een GAS-boete krijgen. De stad wil echter ook preventief inzetten op het tegengaan van geluidsoverlast. Daarom werd de campagne “Het is al laat, hou het stil op straat” in het leven geroepen. Straatlawaai kan verschillende vormen aannemen. Dat kan gaan over schreeuwen of luidruchtig praten, lawaai door muziek of door onaangepast gedrag. De campagne “Het is al laat, hou het stil op straat” heeft als doel om mensen ‘s avonds en ’s nachts de stilte op straat te laten bewaren. We willen mensen aansporen om in een woonomgeving rekening te houden met de (nacht)rust van de buurtbewoners. Op die manier willen we de geluidsoverlast in woonwijken beperken.

De campagne wordt over heel Kortrijk uitgerold, maar we zetten extra in op gebieden waar veel nachtelijke activiteit is zoals bijvoorbeeld de omgeving van de studentencampussen op ’t Hoge, omgeving ‘t Kanon, Lange Munte, Doorniksewijk, Heuleplaats, .... We zorgen voor visibiliteit van de campagne door 300 affiches in de cafés op te hangen, 2.500 bierviltjes te verdelen en grote banners mee te geven via de Safe Party-koffer (een koffer voor organisatoren van evenementen). We zetten ook in op sociale media.

Het campagnebeeld is ontworpen door cartoonist Lectrr in samenwerking met grafisch vormgever Yves Debaes. We willen het beeld zoveel mogelijk in het Kortrijkse straatbeeld krijgen en rekenen daarvoor ook op de medewerking van de inwoners. Inwoners kunnen het affichebeeld eenvoudig uitknippen uit het volgende stadsmagazine (editie oktober) of downloaden/afdrukken via de website www.kortrijk.be/stilopstraat.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is