Financiële steun voor de horeca in tijden van coronacrisis

Op 13 maart 2020, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Financiën

Het stadsbestuur van Kortrijk neemt extra maatregelen om een steunpakket samen te stellen voor de horeca en handel. Onze schepenen Kelly Detavernier en Axel Ronse helpen zo samen met hun collega's om de getroffen sectoren te ondersteun in de coronacrisis.

Een eerste maatregel die er komt is een horecapremie. Bovenop de 4.000 euro die vanuit de Vlaamse overheid wordt gesteund, zal Kortrijk een bijkomend bedrag van 1.000 euro uitkeren aan restaurants en cafés die de deuren moeten sluiten.

Voor hotels wordt de toeristentaks opgeschort zolang de federale maatregelen lopen. Hoteleigenaars betalen normaal 1,75 euro per persoon per nacht. Dit zal nu niet geïnd worden. Ook de BID-taks zal niet geïnd worden in 2020. Tot slot worden marktkramers ook vrijgesteld van standgelden in deze periode. Eerder dit jaar had Kortrijk ook al de terrastaks laten vallen voor de horeca, maar dat is een definitieve maatregel die het stadsbestuur had genomen om de horeca te stimuleren.

Stad Kortrijk heeft op haar website ook een pagina met veelgestelde vragen omtrent de coronamaatregelen ingericht: https://www.kortrijk.be/nieuws/coronavirus. Volg deze website voor de laatste informatie. Voor ondernemers is er een specifieke pagina: www.onderneeminkortrijk.be/corona

N-VA Kortrijk raadt iedereen aan alle maatregelen zo strikt mogelijk op te volgen. Samen kunnen we het coronavirus bestrijden.