Geen terrasbelasting meer voor horeca in Kortrijk

Op 9 januari 2020, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Financiën

Op 1 januari werd de terrasbelasting in Kortrijk volledig afgeschaft. Dit betekent dat horecazaken niet meer hoeven te betalen om een terras uit te zetten. De stad neemt deze maatregel met het oog op de verdere ondersteuning van de plaatselijke horeca. Kortrijk is de eerste West-Vlaamse centrumstad die de terrastaks volledig afschaft. Als schepen van financiën heeft Kelly Detavernier deze maatregel mee helpen uitwerken om de lokale horeca ten volle te ondersteunen.

Kwaliteitsvolle horeca in Kortrijk

De eerste dag van het nieuwe jaar was voor de Kortrijkse horeca alvast geen reden om te ontwaken met een kater dankzij de afschaffing van de terrasbelasting. Vanaf dit jaar betalen de Kortrijkse horecazaken geen cent meer om hun terras uit te zetten tijdens de terrasjesperiode.

De stad vraagt en hoopt dan ook dat de uitbaters in ruil voor de afschaffing van deze belasting investeren in mooie en kwaliteitsvolle terrassen die nog meer volk zullen trekken naar de Kortrijkse terrassen.

“De Kortrijkse horeca draait momenteel als nooit tevoren”, begint schepen van Economie Arne Vandendriessche. “We zouden dit graag zo houden als stad en denken daarom na hoe we deze hausse kunnen laten duren. De afschaffing van de terrasbelasting is voornamelijk bedoeld om onze horeca extra ademruimte te geven zodat zij verder kunnen investeren in hun zaak. Op die manier krijgt onze stad wat het verdient, een bruisend horeca-aanbod.”

Kelly Detavernier, schepen van financiën: "We investeren deze legislatuur heel sterk in onze stad en dat zonder de belastingen te verhogen. We tonen dat het nog beter kan door nu ook deze belasting af te schaffen. We willen de lokale horeca volop stimuleren, want zij zijn de aantrekkingskracht voor onze stad."

Kosteloze terrassen het ganse jaar door

“Het groeiende horeca-aanbod zorgt er op zijn beurt voor dat er een nog groter en meer divers publiek naar de stad wordt gelokt”, gaat Vandendriessche verder. “Dit kan alleen maar in het voordeel spelen van alle handelaren in Kortrijk en uiteindelijk in het voordeel van de stad zelf.”

Voor het aanslagjaar 2019 kregen 205 horecazaken de belastingbrief in de bus. In totaal brengt de terrasbelasting de stad € 78.025 op voor het voorbije jaar. Dit geld vloeit nu dus integraal terug naar de Kortrijkse horeca, die vanaf dit jaar het ganse jaar door hun terras kosteloos kunnen uitzetten.

Matthias De Caluwe, CEO Horeca Vlaanderen: "Mooie en gezellige terrassen zijn een van de uithangborden van steden en gemeenten. Daarom is het een uitstekende keuze van Stad Kortrijk om de terrastaks te laten vallen. Dit is enerzijds transparant en duidelijk, gezien dit een vorm van administratieve vereenvoudiging is. Anderzijds is het broodnodig in een sector waar echt elke eurocent telt. Daarnaast zorgt het ervoor dat de horecaondernemer ten volle zijn terras kan benutten! Een win-win voor ondernemer, stad en terrasjesliefhebbers!”

(Persbericht: stad Kortrijk - Foto: toerisme Kortrijk)