Interview met schepen Kelly Detavernier

Op 17 november 2022

Met bevoegdheden als financiën, onderwijs, evenementen, personeel en kerkfabrieken begeeft schepen Kelly Detavernier zich in het hart van onze samenleving. Ze hanteert daarbij duidelijke criteria: een moderne visie aanhouden en het belastinggeld van de Kortrijkzaan nuttig besteden! Communicatieverantwoordelijke Steven Durnez ging met haar in gesprek.

Eén van jouw belangrijkste bevoegdheden is financiën. Geen makkelijke opgave in deze tijden?

‘Het is zeker één van de meest onderschatte. Sinds 2016 valt dit onder mijn bevoegdheden en sindsdien is Kortrijk niet alleen pertinent in financieel evenwicht, de financiën zijn ook veel transparanter. Er wordt ruimschoots voldaan aan de evenwichtsvoorwaarden.’

De corona- en de energiecrisis waren daarin geen cadeaus?

‘In beide crisissen hebben wij het voortouw genomen. Dankzij een gezond financieel beleid hebben we steeds een begroting in evenwicht ingediend. Ik vind het ook belangrijk om in tijden van crisis in eerste instantie in eigen uitgaven te knippen. Laat mij duidelijk zijn: hogere belastingen voor de Kortrijkzaan is voor N-VA Kortrijk onbespreekbaar.’

Vriend en vijand moet ondertussen wel erkennen dat Kortrijk bruist als nooit tevoren?

‘De laatste tien jaar is Kortrijk aan het heropleven. Er is altijd wel iets te doen in onze stad en dat heeft veel te maken met het evenementenbeleid waarvoor ik bevoegd ben. Niet enkel wordt er stevig ingezet op het gericht organiseren van eigen evenementen, het neveneffect is dat externe organisatoren steeds meer worden aangetrokken om in Kortrijk iets op poten te zetten. De jaarlijkse hoogmis is natuurlijk Sinksen, hét stadsfestival van Kortrijk. Ons orgelpunt is onze Vlaamse Feestdag die we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Met de introductie van de Leiefeesten is er jaarlijks een volwaardige programmatie rond 11 juli!’

Een probleem waar vandaag veel steden mee worstelen is de heroriëntatie van kerken.

‘Jaren terug lanceerde ik al een gedurfd kerkenplan waarbij we verschillende kerken in Kortrijk een andere bestemming gaven. Deze bestuursperiode springen er enkele in het oog: de Onze-Lieve-Vrouwekerk kreeg er de museale beleving 1302 bij en de Sint-Corneliuskerk in Aalbeke huisvest nu een prachtige buurtbibliotheek en klaslokalen voor het conservatorium. Ook in de Sint-Audomaruskerk in Bissegem zal plaats zijn voor ons deeltijds kunstonderwijs, de buurtbibliotheek en het wijkcentrum. In combinatie met behoud van de liturgische functie van de kerk, levert dit één voor één win-win-situaties op. De kerken worden nog sterker gemaakt in hun verbindende rol in lokale gemeenschappen!’

Ondertussen wordt Kortrijk ook dé studentenstad van West-Vlaanderen

‘Absoluut! Onze stad telt steeds meer kwaliteitsvolle opleidingen die studenten van over de ganse wereld naar onze stad aantrekken. Als schepen vind ik het zalig om mij tussen de studenten te bewegen. Zo hou ik de vinger aan de pols over wat leeft binnen de jeugd, onze toekomst, en neem dit mee in mijn dagelijks beleid.’