Investering van 6,7 miljoen voor extra plaats in secundair onderwijs

Op 4 januari 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs, Vlaamse regering

Kortrijk krijgt er 481 extra plaatsen bij in het secundair onderwijs dankzij een investering van €6.702.987 door de Vlaamse minister van Onderwijs, Ben Weyts. Dit is in lijn met het 'masterplan scholenbouw 2.0' van de Vlaamse Regering, waarbij de capaciteit wordt verhoogd waar de noden het hoogst zijn. Het gaat om extra plaatsen in Spes Nostra Heule, Guldensporencollege campus Engineering, secundaire freinetschool ‘tvier, het Don Boscocollege en het PTI.

"De inhaalbeweging voor meer en betere schoolinfrastructuur gaat onverminderd verder. Onze kinderen en jongeren hebben recht op kwaliteitsvol onderwijs op een kwaliteitsvolle plek. Daarom investeren we de komende twee jaar bijna €157 miljoen in scholenbouw over heel Vlaanderen," aldus minister Weyts.

De Vlaamse Regering voorziet in deze regeerperiode een recordbedrag van €3 miljard voor nieuwe of vernieuwde schoolinfrastructuur. Ook het budget voor structurele extra plaatsen in bestaande scholen is met €360 miljoen historisch hoog.

De nood aan bijkomende schoolcapaciteit is een grote uitdaging voor heel wat steden en gemeenten die worstelen met een veranderende demografie. In verschillende steden en gemeenten is er in de toekomst nood aan extra schoolbanken, ook in Kortrijk. De Vlaamse Regering focust daarom bij de bouw van nieuwe schoolgebouwen in de eerste plaats op het secundair onderwijs, omdat de noden daar het hoogst zijn.

Kelly Detavernier, schepen van onderwijs in Kortrijk, is tevreden met de investering: “Kortrijk zit in de lift. Jaar na jaar zien we het inwonersaantal stijgen en we merken dat we ook steeds meer jonge gezinnen aantrekken. Een positieve zaak, maar dat zorgt natuurlijk voor extra druk op ons onderwijs. Met deze investering van de minister kunnen verschillende scholen in Kortrijk extra capaciteit genereren. Een goede zaak voor onze jeugd!”

De investering van €6.702.987 in het secundair onderwijs in Kortrijk is als volgt opgesplitst

• Guldensporencollege campus Engineering - €2.141.330 (90 extra plaatsen)
  • Secundaire freinetschool ‘tvier - €1.986.990 (100 extra plaatsen)
  • PTI - €1.297.100 (131 extra plaatsen)