Kerkenplan voor Kortrijk

Op 24 februari 2017, over deze onderwerpen: Erfgoed, Kerkfabrieken
Sint-Pius X

Schepen Kelly Detavernier presenteerde op de gemeenteraad van 13 februari 2017 het kerkenplan voor de stad.

Kortrijk telt 22 parochiekerken. De eerste fase van het plan omvat de toekomst van zes parochiekerken: vijf kerken krijgen een nuttige her- of nevenbestemming. De Sint-Maartenskerk behoudt haar functies.

Concreet gaat het over volgende kerken waarvoor een mogelijke her- of nevenbestemming wordt voorgesteld:

• Piuskerk, Pius X
  • Damiaankerk, Aalbeeksesteenweg
  • Sint-Theresiakerk, Hoog Kortrijk
  • Sint-Corneliuskerk, Aalbeke
  • Sint-Audomaruskerk en Mariadorp, Bissegem

De Fatimakerk werd al tijdens het voorafgaande proces aan de eredienst onttrokken. Ook de Sint-Pauluskerk op de Lange Munte werd intussen reeds omgedoopt tot ontmoetings- en wijkwerkingscentrum met bibliotheek.

Ook voor de rest van de 22 Kortrijkse kerken wordt een visie uitgewerkt over behoud, her- of nevenbestemming. Tegen de zomer van 2018 zal dit globale kerkenplan klaar zijn. Het vormt zo de basis om - in het kader van de pastorale hervormingen - uitspraken te doen over welke kerken en kerkgebouwen nodig zijn binnen de nieuwe pastorale realiteit.

Kelly Detavernier: “Uiteraard koesteren we onze kerken, om diverse redenen. Dankzij slimme neven- of herbestemmingen, slagen we erin om onze kerken te behouden.”

Kerkenplan voor Kortrijk