Minister Weyts creëert 27 extra plaatsen in buitengewoon onderwijs en investeert € 1.622.467 in Kortrijkse scholen

Op 2 november 2022, over deze onderwerpen: Onderwijs, Vlaamse regering

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert € 413.325 euro voor extra plaatsen in de klas. Zo worden er dit schooljaar 27 plaatsen in Kortrijk gecreëerd.  Daarnaast investeert de minister ook €1.622.467 in scholenbouw en schoolinfrastructuur in Kortrijk. “We doen ongeziene inspanningen om voor elk kind een kwaliteitsvolle plaats in het onderwijs te garanderen”, zegt Weyts. “Een investering in scholenbouw is een investering in onze kinderen en dus in onze toekomst.”

27 extra plaatsen in het Kortrijks buitengewoon onderwijs

Op korte termijn neemt Vlaanderen snelle initiatieven om extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs te creëren. Via een recente oproep investeert Vlaanderen nu 5 miljoen euro, specifiek gericht naar scholen die minstens 7 kinderen met type 2, 3 of 9 opvangen. Ook voor scholen in Kortrijk is dit goed nieuws. Dit schooljaar komen er in totaal 27 extra plaatsen bij. In GO! athena-campus Ter Bruyninge BuSO komen er 19 plaatsen bij, in GO! MPI Pottelberg 8 plaatsen.

Daarnaast zijn er structurele maatregelen zoals een snelle procedure om extra mobiele units te zetten of de klassieke infrastructuurmiddelen die voor extra capaciteit zorgen. Voor het eerst heeft de capaciteitsmonitor ook specifieke aandacht voor het buitengewoon onderwijs. We geven prioriteit aan deze doelgroep om op middellange termijn 1.000 extra plaatsen te creëren.

Stevige investeringen in Kortrijkse scholen

Onderwijsminister Ben Weyts investeert deze regeerperiode in totaal 3 miljard euro in scholenbouwprojecten. Dat is nog eens 500 miljoen euro méér dan in de vorige regeerperiode. Al deze financiële steun kunnen schoolbesturen goed gebruiken voor bouw- of verbouwingswerken. Deze investeringsgolf komt ook Kortrijk ten goede.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) investeert zo via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) € 1.622.467 in scholen in Kortrijk. Het Provinciaal Technisch Instituut ontvangt 1.186.339 euro voor een nieuwbouw en verbouwingen aan de vestiging in de Graaf Karel De Goedelaan. Daarnaast ontvangen ze nog eens 170.438 euro voor verbouwingen aan de vestiging in de Condédreef. Het Don Boscocollege ontvangt 140.000 euro voor renovatiewerken en ook de Vrije Basisschool De Levensboom krijgt 125.690 euro voor renovaties en heraanleggingen.

Kelly Detavernier, schepen van onderwijs in Kortrijk, reageert tevreden: “We zijn blij met de investeringen. De extra capaciteit in ons buitengewoon onderwijs was nodig en zullen we goed kunnen benutten. Daarnaast willen we met deze investeringen zorgen dat élke jongere in Kortrijk kwalitatief onderwijs krijgt.”