N-VA drukt stempel op BSV

Op 12 maart 2019, over deze onderwerpen: Stadscoalitie
Axel & Kelly BSV

N-VA-fractieleider Philippe Dejaegher: “De N-VA heeft met open vizier meegeschreven aan het BSV, en we zijn opgetogen dat we maar liefst 133 van onze 151 eigen programmapunten erin terugvinden. Bovendien gaan er twee van de tien topinvesteringen naar cultuur. Er is ook ruimschoots aandacht voor inburgering en identiteit, voor de N-VA is het heel belangrijk dat iedereen kansen kan grijpen.”

Het bestuursakkoord dat vanavond aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, getuigt van een gezonde ambitie en vertrouwen in de toekomst. Het is een document dat geschreven is met passie en assertiviteit, en het brengt een positieve visie op hoe Kortrijk zich in de toekomst zal ontwikkelen en uitgroeien tot de meest aantrekkelijke centrumstad in Vlaanderen.

De N-VA heeft een heel belangrijke inbreng in het bestuursakkoord. Niet minder dan 133 van de 151 N-VA-programmapunten zijn erin vervat. Zo staat er letterlijk dat het Nederlands ons verbindt en dat de stad het Nederlands gebruikt in alle communicatie. Kennis van het Nederlands is voor de N-VA de meest efficiënte hefboom voor de integratie van nieuwe Kortrijkzanen.

Op het vlak van veiligheid en gezondheid brengen we maatregelen voor meer groen en propere lucht zodat iedere Kortrijkzaan in een gezonde omgeving kan leven, werken, studeren, sporten en ontspannen.

Fractieleider Philippe Dejaegher: “Ik weet dat er al heel veel gebeurd is in de voorbije legislatuur om de stad frisser en eigentijdser in te vullen. Dit valt me vooral op wanneer vrienden van mij, die maar af en toe Kortrijk bezoeken, allen zeggen dat Kortrijk effectief veranderd is en de stad levendiger, mooier en dynamischer is geworden. Maar het werk is nog niet af. Onze partij wil meewerken aan de verdere uitbouw van deze stad. Niet met sloganeske taal maar met onderbouwde en inhoudelijke daden om van onze stad dé referentiestad te maken in Vlaanderen.”

Schepen van Modern en Nieuw Bestuur Kelly Detavernier is er als schepen van financiën opnieuw in geslaagd om de investeringen in het BSV mogelijk te maken zonder de belastingen of schuldgraad te verhogen. Er wacht haar een huzarenstuk om de nieuwe organisatie van 1.800 medewerkers te transformeren in een performante eengemaakte stadsorganisatie.

Liesbet Maddens, N-VA-gemeenteraadslid: “Cultuur krijgt sterke financiële ondersteuning. Er gaat meer dan 8 miljoen euro naar de renovatie van mijn geliefde Schouwburg. Al 20 jaar werd niet meer geïnvesteerd in onze Kortrijkse parel die in 2020 100 jaar bestaat, en nu zorgen wij voor deze ongeëvenaarde impuls.”

Cultuurschepen Axel Ronse: “Anderzijds voorzien we maar liefst 6.8 miljoen euro voor het nieuwe museum. De Groeningeabdij wordt gerenoveerd en we zullen er de Kortrijkse kopstukken zoals Roelant Savery exposeren. Op de site van het Begijnhofpark komt er een glazen tentoonstellingsruimte van 800 m² over onze cultuur en identiteit. En we investeren 600.000 euro in de Onze-Lieve-Vrouwkerk waar we onze geschiedenis en 1302 brengen. Het Buda-kunsteneiland wordt een site voor hedendaagse beeldende kunsten. Dit alles brengt ons op gang richting Europese Cultuurstad in 2030.”

Afdelingsvoorzitter Jorgen Deman: “De N-VA zet met dit BSV ook in op een volledig vernieuwde, eigentijdse invulling van 11 juli. Dit betekent een positieve trendbreuk waardoor Kortrijk in Vlaanderen hét epicentrum wordt van de Vlaamse Feestdag.”