N-VA-fractie klaagt situatie in stembureaus aan

Op 17 juni 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van juni kwamen N-VA-gemeenteraadsleden Philippe Dejaegher en Liesbet Maddens tussen over enkele actuele thema’s. Zo klaagde Liesbet Maddens de situatie in stembureaus voor ouderen aan en vraagt voor zitplaatsen, drinkwater en stembureaus in woon- en zorgcentra.

In een eerste interpellatie brengt gemeenteraadslid Liesbet Maddens het comfort van de stembureaus ter sprake. Tijdens de verkiezingen van 26 mei was het in een aantal stembureaus erg lang aanschuiven. Dit maakte het allerminst comfortabel voor iets oudere mensen, zeker op plaatsen waar het ook nog eens erg warm was. De Kortrijkse N-VA-fractie stelt voor om stembureaus in te richten in woon- en zorgcentra zodat deze mensen zich niet meer ver hoeven te verplaatsen om te gaan stemmen. Daarnaast stellen we voor om op zijn minst drinkwater en zitplaatsen te voorzien om het comfort tijdens het wachten te verhogen.

Liesbet Maddens komt ook tussen over de biodiversiteit in onze stad. Tijdens de Week van de Bij (2-9 juni) werd nog eens benadrukt dat de bijenpopulatie snel aan het dalen is. Liesbet Maddens vraagt aan de bevoegde schepen of er concrete plannen zijn om insectvriendelijke planten en bloemen aan te leggen. Ze stelt voor om bijvoorbeeld bermen en middenbermen, waar nu een geringe biodiversiteit is, aan te pakken en om te vormen tot kleine bloemenweides.

Tot slot komt fractieleider Philippe Dejaegher nog even terug op de onduidelijke berichtgeving die er enkele weken geleden was rond cannabisautomaten in Kortrijk. Hij uit zijn bezorgdheid als arts en benadrukt dat het niet de bedoeling kan zijn om druggebruik te promoten. N-VA is tegen de legalisering van drugs en vindt dat de perceptie vermeden moet worden dat cannabis of andere softdrugs goede producten zijn.

Liesbet Maddens over de stembureaus: “Het was heel warm in de Academie op de verkiezingsdag. Voor oudere mensen kostte het lange wachten veel energie. Ik vind dat zitplaatsen en drinkwater daar zeker op hun plaats zouden zijn.”

Liesbet Maddens over de insectvriendelijke planten en bloemen: “Het is zorgwekkend dat de bijenpopulatie zo snel aan het dalen is. Stad Kortrijk is al goed bezig om dit tegen te gaan, maar bijvoorbeeld bermen of middenbermen zouden ook tot kleine bloemenweides kunnen omgevormd worden om de biodiversiteit wat op te krikken.”

Philippe Dejaegher: “Druggebruik dient niet gepromoot te worden. We moeten er zoveel als mogelijk aan doen om te vermijden dat onze burgers in aanraking komen met drugs. Als stad hebben we hier een voorbeeldrol in te spelen. Zomaar langs straat cannabis kunnen kopen als ware het een brood, vind ik niet kunnen.”