N-VA grootste partij in Kortrijk

Op 27 mei 2019, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

De verkiezingen van 26 mei 2019 hebben de politieke landkaart herverdeeld. In Kortrijk blijft N-VA de grootste in het Vlaams Parlement en in de Kamer en wordt nu ook de grootste in het Europees Parlement. De Kortrijkse kiezer heeft zo duidelijk zijn vertrouwen laten blijken in onze partij. Met Axel Ronse als verkozene in het Vlaams Parlement, zal ook de komende jaren de Kortrijkse stem vertegenwoordigd zijn in Brussel.

In het Vlaams Parlement hebben 9.935 van de 48.932 Kortrijkse kiezers voor N-VA gekozen. Daarmee behalen we een score van 20,3 procent en doen we het beter dan de score in West-Vlaanderen (19,7%). CD&V is de tweede grootste partij en Vlaams Belang wordt de derde grootste.

De drie Kortrijkse kandidaten behaalden elk een mooie score. Over de volledige West-Vlaamse kieskring kreeg Axel Ronse (plaats 3) 12.185 voorkeursstemmen, Trui Steenhoudt (plaats 16) 7.653 stemmen en Piet Lombaerts (plaats 19) 7.104 stemmen. N-VA behaalt in West-Vlaanderen vijf zetels en daarmee is Axel Ronse verkozen. Naast hem zullen ook Bert Maertens, Maaike De Vreese, Wilfried Vandaele en Cathy Coudyser zetelen.

Federaal stemden 10.022 Kortrijkzanen op N-VA, goed voor een score van 20,4%. Daarmee blijven we in Kortrijk als grootste partij vertegenwoordigd. Open VLD is tweede partij en ook hier wordt Vlaams Belang de derde partij.

Voor Kortrijk stond Kelly Detavernier op de lijst. Vanop plaats 13 haalde ze 9.094 voorkeursstemmen. Onze partij behaalt in West-Vlaanderen vier zetels die zullen ingevuld worden door Sander Loones, Yngvild Ingels, Björn Anseeuw en Jean-Marie Dedecker.

Tot slot koos de Kortrijkse kiezer ook voor het Europees Parlement in de eerste plaats voor N-VA. Daar gingen 8.926 stemmen naar N-VA, oftewel 18,1%. Hiermee blijft N-VA nipt Open VLD en Vlaams Belang voor.`

We bedanken iedereen die zondag op N-VA heeft gestemd. Met expliciete dank aan de Kortrijkse kiezer die het meest gelooft in ons project.

We bedanken graag iedereen die aan deze campagne heeft meegeholpen. Het was een intense campagne, maar het doet deugd om voorgestuwd te worden door de hulp van zoveel militanten die hebben geholpen met borden zetten, affiches plakken, stickers aan hun wagen te kleven, brieven te schrijven… Duizendmaal dank!