N-VA Kortrijk roept op voor VDAB-crisiscentrum in Kortrijk

Op 12 januari 2021, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Gemeenteraad

Philippe Dejaegher, fractieleider van N-VA Kortrijk, roept in de gemeenteraad van januari 2021 op om met de stad het voortouw te nemen in het ondersteunen van werknemers die binnenkort hun job verliezen. Door een VDAB-crisiscentrum te installeren kan geanticipeerd worden op de faillissementen die er zitten aan te komen.

Tijdens de gemeenteraad van januari komt Philippe Dejaegher tussen met een duidelijke nieuwjaarsboodschap voor de Kortrijkzaan en meer bepaald voor de ondernemers en werknemers in de stad. Hij benadrukt de nood aan perspectief voor al wie werkt en onderneemt en is tegelijk realistisch dat niet iedereen zijn job zal kunnen behouden. Daarom komt hij namens de N-VA-fractie met het voorstel om proactief met de VDAB te kijken over hoe hierop kan worden geanticipeerd. Met een VDAB-crisiscentrum bijvoorbeeld, zodat ondernemers die failliet gaan of werknemers die hun job verliezen niet in de kou moeten blijven staan, maar op heel korte termijn terug zicht krijgen op hoe ze opnieuw aan de slag kunnen.

Philippe Dejaegher, fractieleider N-VA Kortrijk : “In 2020 liepen we allemaal achter de feiten aan. Laat ons vooral in 2021 niet diezelfde fout maken. Met Stad Kortrijk moeten we het voortouw nemen en anticiperen op de golf van faillissementen die ook in onze streek helaas op ons afkomt. Laat ons samen met de VDAB proactief aan de slag gaan zodat werknemers of ondernemers die zonder job komen te zitten meteen ergens terecht kunnen. We denken hierbij aan een crisiscentrum waar werknemers onmiddellijk naar de juiste opleiding of naar een nieuwe job, al dan niet in een andere sector, kunnen worden toegeleid.”

Vlaams Volksvertegenwoordiger Axel Ronse, die onder meer in de Commissie voor Economoie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie zetelt, gaat aan de slag met dit voorstel. Hij brengt dit op de agenda bij bevoegd minister Hilde Crevits.

Axel Ronse, Vlaams Volksvertegenwoordiger: “We moeten realistisch zijn: veel mensen zullen hun job verliezen ten gevolge van de coronacrisis. We mogen die competenties en talenten niet verloren laten gaan, maar moeten die zo snel mogelijk in kaart kunnen brengen. We moeten die mensen opnieuw perspectief kunnen geven en naar de juiste opleiding, stage of nieuwe job kunnen toeleiden. Laat ons veerkrachtig zijn en de economie snel terug op volle toeren laten draaien.”