Openluchtcinema in Kortrijk

Op 12 juni 2019, over deze onderwerpen: Evenementen

In het bestuursakkoord Beste Stad van Vlaanderen uitte Kortrijk de ambitie om ook op geregelde basis een openluchtcinema aan te bieden. Dat wordt al in het eerste jaar van de legislatuur gerealiseerd, want vanaf deze zomer kun je in de tuin van Broelkaai 6 terecht om films te kijken in openlucht. Stad Kortrijk vond een partner in Kunstencentrum BUDA.

Het voorstel was er gekomen door de Kortrijkse leden van Jong N-VA 1302. Anke Seynaeve had in aanloop van de verkiezingen in oktober 2018 dit punt op tafel gebracht, omdat openluchtcinema's aan populariteit winnen bij jongeren. Deze zomer komt dit er nu in Kortrijk. In samenwerking met kunstencentrum BUDA worden vijf openluchtfilms getoond in de tuin van het historische gebouw Broelkaai 6.

Kelly Detavernier, schepen van Evenementen: “We hadden in ons bestuursakkoord de ambitie geuit om een vaste en regelmatige openluchtcinema naar Kortrijk te brengen. We zijn blij dat we in kunstencentrum BUDA een partner gevonden hebben. De tuin van Broelkaai 6, waar tijdens het Sinksenweekend nog het sfeervolle Secret Garden was ingericht, is hiervoor de ideale locatie.”

De openluchtcinema in de tuin vindt plaats op vijf vrijdagavonden gespreid over de zomervakantie: 12 juli, 16, 23, 30 augustus en 6 september. Elke film is gratis en men hoeft niet vooraf te reserveren. De voorstelling start telkens na zonsondergang.

• 12 juli: Manneken Pis
  • 16 augustus: A Star is Born / First Man (*)
  • 23 augustus: Pulp Fiction / Grease (*)
  • 30 augustus: Tel Aviv on Fire
  • 6 september: The Thing

(*) het publiek kiest enkele weken voordien via een Facebookpoll, op de pagina Budafilm.