Schepen Detavernier benadrukt belang van aanwerven op basis van competenties

Op 14 juni 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Modern en nieuw bestuur

Kelly Detavernier, schepen van personeel in Kortrijk, benadrukte op de gemeenteraad van juni nogmaals het belang van een neutraal aanwervingsbeleid. Dat doet ze naar aanleiding van een vraag uit de oppositie om actief te werven op mensen met migratieachtergrond. “We moeten steeds mensen aanwerven op basis van hun talenten en competenties en niet omwille van hun achtergrond of hoe ze er uit zien.”

Op de gemeenteraad van juni stelde gemeenteraadslid Mia Cattebeke (CD&V 4.0) de vraag welke inspanningen de schepen van personeel wenst te leveren om tot een representatieve aanwezigheid van personen met buitenlandse herkomst in het personeelsbestand van de stad te komen, evenredig met het aandeel in de bevolking.

Kelly Detavernier, schepen van personeel: “Het mag nooit een doel op zich zijn om het selectiebeleid af te stemmen met louter als doel om diversiteit in de organisatie te krijgen. Diversiteit op de werkvloer kan zeker een verrijking zijn, maar we moeten voor elke functie de juiste persoon op de juiste plek selecteren. We werven werknemers aan op basis van hun talenten en competentie en niet op basis van herkomst. Dat betekent dat we in onze procedures rekening houden met relevante criteria zoals relevante werkervaring, diploma, capaciteiten en motivatie.”

Recent zagen we bijvoorbeeld in stad Gent nog dat er in het selectiebeleid voorrang wordt gegeven aan personen die bijdragen aan diversiteit in de organisatie zoals personen met een andere herkomst of een andere seksuele geaardheid.

Kelly Detavernier: “Dergelijke vorm van positieve discriminatie is in Kortrijk niet aan de orde. Wij zorgen ervoor dat onze vacatures zo breed mogelijk verspreid worden en willen erop toezien dat iedereen de kans krijgt om voor onze stadsorganisatie te werken. Bij aanvang van de selectieprocedure start iedereen in onze stad met gelijke kansen en wordt niemand voorgetrokken op basis van herkomst, beperking, seksuele voorkeur of noem maar op.”