Vbs Pius stelt infrastructuur open en haalt Vlaamse subsidie binnen

Op 12 januari 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

De Vlaamse minister van Onderwijs en Sport, Ben Weyts, investeert 160.000 euro in VBS Pius X in Kortrijk om de schoolinfrastructuur te openen voor sportverenigingen, jeugdbewegingen en buurtinitiatieven buiten de lesuren. Dit is onderdeel van een groter project waarbij meer dan 3,2 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de infrastructuur van 31 scholen in Vlaanderen, met als doel de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren of de buitenruimtes aan te passen.

Er zijn in Kortrijk best wat lokale verenigingen die op zoek zijn naar goede infrastructuur voor activiteiten op weekavonden of in het weekend. Het gaat dan onder meer over sportclubs, jeugdverenigingen of buurtinitiatieven. Een school beschikt dan wel over infrastructuur die vaak niet gebruikt wordt buiten de lesuren, maar die infrastructuur is meestal niet voorzien op gedeeld gebruik door buitenstaanders. Met de 160.000 euro die naar VBS Pius X gaat, zal de speelplaats worden heringericht tot een bos met verschillende spelzones en een openluchtklas.

"We investeren fors in schoolinfrastructuur en willen dat zoveel mogelijk mensen uit Kortrijk kunnen genieten van die investeringen", zei Weyts. "Veel lokale verenigingen zijn op zoek naar infrastructuur, terwijl de infrastructuur van een school nog te weinig wordt gebruikt buiten de lesuren".

Kelly Detavernier, Schepen van Onderwijs in Kortrijk: "Ik was erbij toen de school haar plannen voorstelde en was meteen onder de indruk. Met Stad Kortrijk hadden we al mee geïnvesteerd door de ontwerpkost te bekostigen. Ik ben blij dat ook Vlaanderen gevolg geeft aan dit fantastische project. Dankzij de financiële steun van de minister kan de sooolinfrastructuur opengesteld worden naar lokale verenigingen en buurtinitiatieven. Dit zal niet alleen de lokale gemeenschap ten goede komen, maar ook de leerlingen van onze school die meer mogelijkheden zullen ontdekken om deel te nemen aan activiteiten buiten de lesuren".