Waterpartij rond Onze-Lieve-Vrouwekerk blijft behouden

Op 5 juli 2021, over deze onderwerpen: Erfgoed

Op de gemeenteraad van mei pleitte onze fractieleider Philippe Dejaegher om in de heraanleg van de site Onze-Lieve-Vrouwekerk een waterpartij te blijven voorzien als verwijzing naar de historische gracht die hier vroeger was. Onder impuls van schepen van cultuur Axel Ronse is het stadsbestuur in overleg gegaan en aan de architect gevraagd om een nieuw ontwerp uit te werken. Dit nieuwe ontwerp voorziet het behoud van de bestaande waterpartij en wordt zelfs uitgebreid met een extra waterpartij die de historische gracht nog beter in beeld zal brengen!

In mei werd het voorontwerp bekend gemaakt voor de heraanleg van de site rond de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Dit kadert in de heraanleg van het Historisch Hart van Kortrijk. Daarbij uitten verschillende verenigingen de terechte zorg over het verdwijnen van de waterpartij. Deze waterpartij heeft een historische waarde en zorgt ervoor dat de locatie de geschiedenis van 1302 goed weerspiegelt door te verwijzen naar de gracht die langs de burchtmuur lag.

Philippe Dejaegher, fractieleider van N-VA Kortrijk, deelde deze bezorgdheid op de gemeenteraad van mei. Hij vermeldde dat het voor N-VA Kortrijk belangrijk is om op de site, zowel binnen als buiten de kerk, de geschiedenis van de Guldensporenslag centraal te laten staan. Gezien de waterpartij hierin een cruciaal element is, pleitte hij er voor om deze waterpartij dan ook te behouden.

Onder impuls van schepen van cultuur Axel Ronse werd overleg gepleegd met de verschillende partners en werd aan de architect gevraagd een nieuw ontwerp te maken om hiermee rekening te houden. De architect stelde een nieuw ontwerp voor waarin de historische gracht volledig tot zijn recht komt: niet alleen wordt de huidige waterpartij behouden, ook wordt deze uitgebreid naar de oostzijde van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

Axel Ronse: "We zetten meer dan ooit in om onze rijke Vlaamse geschiedenis in de kijker te zetten. De Onze-Lieve-Vrouwekerk met haar prachtige Gravenkapel zal daarin een unieke schakel vormen: vanaf juli 2022 brengen we hier op een unieke manier het verhaal van 1302. De heraanleg van de site rondom zal dit verhaal nog sterker maken."