Ben Weyts investeert in VBS 't Hoge

Op 2 juli 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert via het Agentschap voor infrastructuur in het Onderwijs (AGION) 102.025 euro in Vrije basisschool ’t Hoge. De school in de Steenbakkersstraat kan met deze subsidie aan de slag om het pannendak van de zolder boven de kleuterklassen te vernieuwen en te isoleren. Ook de zoldervloer zal versterkt worden, een nieuwe inkomhal wordt ingericht en er komt een mobiele wand die het secretariaat en het directielokaal zal opsplitsen.

Minister van onderwijs Ben Weyts trekt deze regeerperiode in totaal een half miljard euro extra uit voor schoolinfrastructuur. Deze financiële steun kunnen scholen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) krijgen voor bouw- en verbouwingswerken. In totaal investeert minister Weyts 3 miljard euro in scholenbouwprojecten.

Deze steun komt ook Kortrijk ten goede. Vrije basisschool ’t Hoge krijgt een subsidie van 102.025 euro en is daarmee één van de 55 West-Vlaamse scholen die in deze subsidieronde een subsidie toegekend krijgen. De subsidie zal aangewend worden voor renovatiewerken op de zolder en het inrichten van een nieuwe inkomhal. Ook het secretariaat en het directielokaal zullen via een mobiele wand worden opgesplitst.

Ook voor kleine herstellingswerken voorziet de Vlaamse regering steun. Zo krijgt de Vrije Lagere School Spes Nostra in Heule een bedrag van 2.474 euro en gaat er 2.722 euro naar Vrije Lagere School Sint-Vincentius in Bissegem.

Ben Weyts, minister van onderwijs: “Dit betekent goed nieuws voor de leerlingen en leerkrachten van alle betrokken scholen. Corona leerde ons dat de capaciteit en de infrastructuur van onze Vlaamse scholen onmisbaar zijn om ons onderwijs vorm te geven.”

Kelly Detavernier, schepen van onderwijs: “Kwaliteitsvol onderwijs vraagt een kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur. Het is goed dat de Vlaamse regering blijft inzetten op de vernieuwing en de modernisering van onze schoolgebouwen. Dat komt alle leerlingen en leerkrachten ten goede.”

Ook de voorbije maanden investeerde Ben Weyts al stevig in Kortrijkse scholeninfrastructuur. Lees er hier meer over:

https://kortrijk.n-va.be/nieuws/ben-weyts-investeert-in-kortrijkse-schoo... (10/06/2020)
https://kortrijk.n-va.be/nieuws/ruim-2-miljoen-investeringen-in-kortrijk... (08/05/2020)