N-VA Kortrijk roept op om niet-essentiële sectoren snel te laten heropstarten

Op 20 april 2020, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Gemeenteraad, Welzijn
9 Philippe Dejaegher

Philippe Dejaegher, fractieleider van N-VA Kortrijk en arts op één van de COVID-afdelingen in AZ Groeninge, roept op om niet-essentiële sectoren snel terug te laten heropstarten. Stad Kortrijk kan hierin tussenkomen werkgevers, werknemers, vertegenwoordigers van de vakorganisaties en van de gezondheidssector samen aan tafel te brengen. Deze groep moet reflecteren over het geleidelijk en partieel opstarten van niet-essentiële sectoren om de economie opnieuw te lanceren.

Tijdens de gemeenteraad van april was de bestrijding van het coronavirus het enige thema. Elke fractie kwam hierover tussen. Voor N-VA Kortrijk roept fractieleider Philippe Dejaegher op tot enkele belangrijke maatregelen en stappen om de economie te laten heropstarten. Zelf is hij cardioloog in AZ Groeninge en draait hij de laatste weken mee op één van de opgerichte COVID-afdelingen waar zieke en positief geteste patiënten gehospitaliseerd zijn.

Systematisch testen bij potentiële asymptomatische virusdragers

Vanuit zijn expertise en ervaringen op de COVID-afdeling roept hij op tot waakzaamheid bij zogenaamde asymptomatische en weinig symptomatische virusdragers. Dit zijn personen die het virus hebben zonder dat ze het weten of hier weinig tot geen hinder van ondervinden.

Philippe Dejaegher: “Zo’n 10 à 15% van de bevolking is virusdrager zonder dit te weten. Dat is problematisch, want zij verspreiden intussen het virus wel verder. Daarom ben ik als arts een groot voorstander van het systematisch testen van alle zorgverstrekkers, verpleeg- en zorgkundigen, maar ook alle logistieke medewerkers in ziekenhuizen en woonzorgcentra. Waar mogelijk moeten we dit vanuit de stad ook helpen realiseren.”

“Ook wanneer de scholen straks worden heropend, zouden best alle leerkrachten met milde symptomen systematisch getest worden. Het motto blijft: testen, detecteren en positief isoleren. Zolang er geen vaccin is, blijven alle hygiënische maatregelen en het bewaren van een sociale afstand noodzakelijk.”

Niet-essentiële sectoren snel, geleidelijk en partieel laten heropstarten

In zijn tussenkomst uit hij ook zijn bezorgdheid over ons economisch weefsel en stelt hij voor om werkgevers, werknemers, vertegenwoordigers van vakorganisaties en experts uit de gezondheidssector te laten nadenken over hoe ook niet-essentiële sectoren snel terug aan de slag kunnen.

Philippe Dejaegher: “Economie is de motor van onze welvaart en welzijn. Reflecteren over het geleidelijk en partieel opstarten van niet-essentiële sectoren is dan ook broodnodig, maar telkens met maximale garantie voor de gezondheid van de werknemers. Kortrijk is gekend om zijn ondernemerschap, laat ons een voorbeeld zijn en een stappenplan uitwerken voor een snelle heropstart van niet-essentiële economische sectoren binnen een duidelijk afgebakend gezondheidskader en binnen de krijtlijnen die de nationale veiligheidsraad uitzet.”

Voorbeeldige aanpak van coronacrisis in Kortrijk

Tot slot benadrukt hij ook dat de huidige coalitie goed werk heeft geleverd om de coronacrisis aan te pakken tot op heden.

Philippe Dejaegher: “Het beleid van de stad was voorbeeldig, coherent, transparant en daadkrachtig. Ik wil dan ook mijn oprechte dank en appreciatie uiten voor alle personeelsleden van de stad die zich hebben ingespannen om deze maatregelen uit te werken. Ook binnen de bevoegdheden die aan ons toegewezen zijn (personeel, evenementen, onderwijs, financiën en cultuur) is de impact van de crisis heel erg voelbaar. We gaan ons dubbel en dik plooien om hier beter uit te komen.”