Philippe Dejaegher stelt thesis- en onderzoeksprijs voor in Kortrijk

Op 13 juni 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Onderwijs

In de gemeenteraad van juni pleitte N-VA-raadslid Philippe Dejaegher voor de invoering van een thesis- en onderzoeksprijs in Kortrijk. Het voorstel was gericht aan schepen Kelly Detavernier (N-VA) en heeft als doel het aanmoedigen van lokaal onderzoek onder studenten. De schepen toont zich enthousiast over het idee en staat open voor de implementatie van de prijs.

Dejaegher benadrukte tijdens zijn interpellatie het belang van lokale studenten die zich inzetten voor onderzoek en thesiswerk met betrekking tot specifieke aspecten van de stad. Hij benoemde domeinen zoals sociaal, economisch, cultureel, architecturaal, milieukundig, politiek en historisch onderzoek als mogelijke thema's waarop de prijs zich kan richten.

"Kortrijk heeft het geluk hoogstaand onderwijs te bieden aan studenten en we kunnen hen als stad stimuleren door middel van een thesis- en onderzoeksprijs", aldus Dejaegher. Hij stelt voor om een jaarlijkse of tweejaarlijkse prijs in te stellen, exclusief voor afstuderende studenten aan lokale hogescholen en universiteiten, evenals studenten die gedomicilieerd zijn in Kortrijk en elders afstuderen.

Om ervoor te zorgen dat de inzendingen worden beoordeeld op relevantie voor de stad, wetenschappelijke kwaliteit en nieuwswaarde, pleit Dejaegher voor de vorming van een speciale jury. Deze jury zou bestaan uit vertegenwoordigers van verschillende achtergronden, waaronder het cultuurveld, experts uit het onderwijsveld en de bibliotheek, evenals leden met kennis van de specifieke thema's van de ingediende onderzoeken.

De voorgestelde prijs voor de laureaat omvat een geldbedrag van bijvoorbeeld 1.000 euro, samen met de gelegenheid om een lezing te geven op een prominente locatie in Kortrijk. Daarnaast zou de stad een artikel over de thesis kunnen publiceren op de officiële website, in het stadsmagazine en op sociale media om de zichtbaarheid van het onderzoek verder te vergroten.

Schepen Kelly Detavernier reageerde positief op het voorstel van Dejaegher en gaf aan enthousiast te zijn over de mogelijkheden die de thesis- en onderzoeksprijs biedt. "Het is van groot belang om lokale studenten te ondersteunen en hun bijdragen aan het onderzoek in onze stad te erkennen. Ik ben zeer bereid om deze prijs in te voeren en zo de betrokkenheid van studenten bij Kortrijk te bevorderen", verklaarde de schepen.

De invoering van de thesis- en onderzoeksprijs zal nu worden besproken binnen het stadsbestuur van Kortrijk. Het is een initiatief dat kan bijdragen aan het stimuleren van lokaal onderzoek en het bevorderen van de band tussen de stad en haar studenten.